Публикувано от: rq85 | юни 21, 2018

Как индустрията 4.0 ще промени ПЧИ?



Четвъртата технологична революция се случва, преначертавайки отново бизнес ландшафта. Но какво ще означават автоматизацията и индустрията 4.0 за бъдещето на ПЧИ и как могат инвеститорите да гарантират, че те не са изоставени? Robert Ginsburg разследва.

Докато революцията включва значителна промяна в правителствения политически пейзаж, технологичните революции представляват значителната замяна на една технология с друга. Тези промени се характеризират с нови иновации и начините, по които се прилагат. Следователно, всяка технологична революция има незаличим ефект върху начина, по който хората живеят живота си.

И така, какви са основните характеристики на четвъртата технологична революция (4.0)? Тя включва, според Клаус Шваб, основател и изпълнителен председател на Световния икономически форум в Давос „редица нови технологии, които свързват физическия, дигиталния и биологичния свят и оказват влияние върху всички дисциплини, икономики и индустрии“. Накратко, скоростта и широчината на тази технологична революция е безпрецедентна „.

Матю Порио, управляващ партньор на Finance IQ, финансова група за обучение, която помага на клиентите да се адаптират към промените в световната икономика, казва, че бизнесът „трябва не само да предвиди промените, които самата технология носи, но и как взаимоотношенията между тези гореспоменати дисциплини се променят като резултат … Промените в корелациите винаги са по-интересни и непредвидими.“

Победители и губещи

Няма недостиг на крещящи прогнози за различните последици от тази революция. Докато оптимистите по отношение на разпространението на иновациите подчертават потенциалното увеличение на световните нива на доходите и качеството на живот на хората по целия свят, скептиците твърдят, че основните бенефициенти от 4.0 ще бъдат заможните заинтересовани страни, които нямат нужда от тях. Реалността е, че въздействието на тази безпрецедентна скорост и обхват на промените ще има различни ефекти върху различни индустрии, общности и дори планети.

В контекста на ПЧИ всички заинтересовани страни трябва да преосмислят своите роли в инвестиционния процес и как тези промени ще засегнат техния бизнес модел в краткосрочен и средносрочен план. Трите области на преките чуждестранни инвестиции, които ще се сблъскат с най-значителна промяна, са производството, управлението и управлението на риска. За да разберете как 4.0 ще засегне проектите за ПЧИ, е полезно да попитате и да отговорите на три въпроса.

• Кой е участникът в ПЧИ и какви са неговите цели?

• Какви фактори се използват, за да се определи способността на заинтересованите страни да постигнат целите и как ще се отрази 4.0 на този модел?

• Как технологичната революция променя значението на тези променливи?

Кой е заинтересованият и какви са неговите цели?

Има много различни заинтересовани страни в проектите за ПЧИ. Докато чуждестранните инвеститори и правителствата домакини са двете най-значими партии в проектите за ПЧИ, има много други участници, засегнати от процеса. Например местните общности, в които се осъществява проектът, и неправителствените организации, които ги представляват, са две други заинтересовани страни, които са засегнати от наличието на проекти за ПЧИ. Освен това продавачите и другите членове по регионалната верига на доставки (regional supply chain), които подкрепят проекта, са силно засегнати от решенията за ПЧИ. За да се определи как технологичната революция ще засегне заинтересованите страни, всеки участник ще трябва да определи своята роля и основните си цели в процеса.

Американската компания А взема решение дали да произвежда джунджурии на три възникващи и гранични пазари. Докoлкото компанията има известен опит в производството в чужбина, тя се опитва да определи общите икономии на разходи. Този анализ изисква проучване как 4.0 ще засегне жизнеспособността на изнасящата продукция.

Водещ държавен служител в развиващия се пазар Държава Б е отговорен за привличането и насърчаването на входящи ПЧИ. Правителственият служител е служител в отдела за търговия на страната Б в продължение на 20 години и вероятно ще остане на тази длъжност, докато не се пенсионира. Много от колегите му са политически назначени, чиято служба ще бъде прекратена след изтичането на мандата на действащия президент. Правителственият служител осъзнава, че 4.0 променя динамиката на трансграничния бизнес и се опитва да разработи стратегия, която да се адаптира към него.

Кои аспекти на инвестиционния климат оказват влияние върху способността на заинтересованите страни да постигнат тези цели и как 4.0 ще повлияе на това?
Въпреки че ролята на заинтересованите страни в един проект за ПЧИ определя основните му цели, определянето на неговите цели помага да се определи кои аспекти на инвестиционния климат са най-важни. В исторически план екипите, които отговарят за избора на места за разширяване, идентифицират и изследват променливите, които формират тяхното решение.

Традиционно решенията за разширяване на Компания А включват due diligence преглед на разходите и риска. Поради тази причина Компания А разглежда минималната заплата (minimum wage), влиянието на синдикатите в трудовите отношения и нивата на дипломиране на студентите в потенциални приемащи страни. Когато намери държава, която отговаря на изискванията си в тези три категории, компанията започва планове за разширяване. Четвъртата технологична революция ще промени начина, по който се използват съществуващите критерии за проучване на потенциалните страни-домакини и вида на изследваните критерии.

Исторически погледнато, развиващият се пазар Б е привлякъл инвестиции от компании на развитите пазари, които се интересуват от извличане на капитал от евтин труд. Тъй като държавният служител стартира в тази си роля, основната му отговорност е насочена към генериране и затваряне на сделки с потенциални инвеститори. Въпреки това, 4.0 намалява разграничението между развиващите се и развитите страни и следователно ползите от евтиния труд в страна Б ще бъдат много по-малко значими. Поради тази причина правителственият служител се опитва да преразгледа стратегията на правителството. Докато се фокусира върху краткосрочните цели на управлението на потенциалните клиенти, той се стреми да отдели повече ресурси за разработването на стратегия, адаптирана към промените, нанесени от 4.0

Как ще се отрази технологичната революция върху инвестиционния климат в приемащите страни за проекти за ПЧИ?

В допълнение към революционните бизнес процеси, безпрецедентната скорост и обхват на 4.0 ще променят начина, по който чуждестранните инвеститори избират местоположения и методи за разширяване на бизнеса. Процесът due diligence включва разглеждане на това, как 4.0 ще засегне факторите на профила на проекта и колко специфични за проекта характеристики ще определят степента, в която външните фактори и технологичните иновации засягат модела на вземане на решение (decision model). В някои случаи аспектите от 4.0 ще променят начина, по който се изследват показателите за отделните страни. В други, иновациите ще преразгледат процеса на надлежна проверка (due diligence process), като променят кои показатели се използват при вземане на краткосрочни и средносрочни решения.

Анализът на компанията А относно въздействието на 4.0 ще се фокусира върху преките и косвените ефекти на автоматизацията. Анализът на директните ефекти ще постави един основен въпрос: ще се заменят ли производствените работни места за джунджурии с машини, които ги произвеждат по-ефективно от човешките същества? Ако джаджи могат да бъдат направени чрез автоматизация, тогава основната мотивация на компанията А за съсредоточаване върху производството в по-слабо развитите страни ще изчезне. Ако машините могат да заменят тези работни места, компанията А ще обмисли сериозно производството в САЩ. В случай, че процесът на производство на джаджи не може да бъде автоматизиран, анализаторите на компанията А ще се съсредоточат върху косвените ефекти на изкуствения интелект (AI). Непрекъснатият анализ изисква разглеждане на това, как ИИ ще засегне заплатите, трудовите отношения и статистиката за образованието в развиващите се страни, където те биха могли да се създадат. Например, подмяната на служителите в дадена индустрия с ИИ ще доведе до излишък на предлагане на работна сила и следователно ще сведе до минимум влиянието и силата на договаряне на труда (leverage and negotiating power of labour). В резултат на това много експерти твърдят, че промените от 4.0 ще благоприятстват доставчиците на капитал над труда.

Тъй като конкурентното предимство на бизнеса в страна Б ще се понижи с процъфтяване на 4.0 индустрията, държавните служители трябва да намерят друг начин за привличане на входящи ПЧИ. В 4.0 инвестиционна среда ключът към привличането на входящи проекти е да се развият гъвкави икономики, които да обхващат иновациите. Чуждестранните инвеститори, които създават нови технологии, изискват регулации, благоприятни за инвеститорите, които насърчават, а не задушават иновациите. Развиващите се икономики могат да се приспособят към цифровата икономика под 4.0, като предоставят на инвеститорите данъчни кредити и други стимули, които помагат на стартиращите технологии. Въпреки че ще бъде трудно да се убедят избраните длъжностни лица да се съсредоточат върху средносрочни и дългосрочни цели, приемащите страни, които разработват регулаторна рамка, която насърчава иновациите, ще бъдат най-желаните страни-домакини за ПЧИ в 4.0.
По-разумни решения

Рамката с три точки не претендира да прогнозира всички промени в индустрията и страната. Нито предоставя отговори, които да сочат неоспоримо заключение. По-скоро тя предоставя пътна карта, която да помогне на заинтересованите страни в проектите за ПЧИ да вземат по-умни решения. Прилагайки рамката, инвеститорите, правителствата и другите заинтересовани страни могат да използват обективни данни, за да разгледат как 4.0 ще повлияе на плановете им.

Едно нещо е достатъчно ясно: всички заинтересовани страни в проектите за ПЧИ трябва да преосмислят процесите за вземане на решения в краткосрочен план и да обмислят как различните пътища на индустриалните промени ще окажат влияние върху способността им да постигнат успех в средносрочен и дългосрочен план. Дали компаниите ще проучат как напредъкът в автоматизираните процеси ще повлияе на производството на нововъзникващите и граничните пазари или дали правителствата в страните, които разчитат на природни ресурси, ще разгледат как 4.0 ще засегне търсенето и предлагането на петрол, играта се променя и правилата, които я управляват.

Гранични въпроси

Институционалната рамка на всяка страна предоставя леща, чрез която да се изследва степента, в която външните фактори влияят върху вътрешния инвестиционен климат в дадена страна. Докато някои страни развиват икономическа и политическа политики, която ги изолира от външни промени, други свързват съдбата си с тези на други страни, от които те зависят за икономически стимули. Така например, приемащата страна, която сключва регионални търговски споразумения със съседните държави, намалява бариерите пред пътуванията и търговията със съседните страни. Порестите граници насърчават обмена на хора, пари и идеи. Докато страните, които имат ниски бариери за влизане, ще бъдат засегнати от 4.0, тези, които се изолират, ще бъдат по-слабо засегнати.

*Робърт Гинсбург е президент на RBG Global, която съветва чуждестранни инвеститори и правителства домакини за трансграничните инвестиции и търговия.

Източник: http://www.fdiintelligence.com/Companies/How-industry-4.0-will-change-FDI


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d блогъра харесват това: