Posted by: rq85 | септември 1, 2016

Единственият в България производител на локомотиви

2012, http://www.capital.bg

Едва ли много хора знаят, но в България се произвеждат маневрени локомотиви. Това е техниката, която спомага за придвижването на влаковете в гарите, пристанищата, в рамките на даден предприятие и т.н. Фабриката на „Експрес сервиз“ в русенската местност Образцов чифлик, на една гара разстояние от дунавския град в посока Варна, е единственият работещ производител на локомотиви.

Компанията създава първия си маневрен локомотив преди 10 години. На практика е единственият производител в страната на каквито и да било локомотиви. Продава ги на германска компания. От известно време ремонтира и големи магистрални локомотиви, т.е. тези, които виждаме по жп релсите. От средата на 2010 г. има лиценз за жп превозвач. А в момента работи по поръчка на софийското метро. Най-забележителното обаче е, че на фона на местния пазар, доминиран от БДЖ, „Експрес сервиз“ няма интерес да работи с държавната компания.

Време за маневри

В България има 5-6 завода за производство и ремонт на вагони, приватизирани през годините и само един за ремонт на локомотиви „БДЖ – Кончар“, където собствеността е поделена, между държавния превозвач и хърватска компания. Там обаче няма ново строителство, а ремонт може да се прави само на електрическите, но не и на дизеловите. Пазарът е труден за ремонтните предприятия в сферата на жп транспорта. Те са в голяма степен зависими от най-големия играч на пазара, който в момента е в много лошо финансово състояние. Така всяка частна инициатива, която се развива успешно, е добър сигнал, че на този пазар има бъдеще.

„Експрес сервиз“ е своеобразен наследник на „Локомотивен и вагонен завод“ Русе. След приватизацията му през 1998 г. собственик става „Рей холдинг“, компания на Иван Павлов, известна най-вече с фалита на нейната „Международна застрахователна компания Европа“. Дотогавашният му зам.-директор Анастас Колев напуска предприятието и през 1998 г. създава компанията си. В нея започват работа и част от екипа на доскоро държавния завод.

„Видяхме, че приватизацията не беше успешна и решихме да започнем от нулата, от гола поляна“, спомня си Колев. „Започнахме едва ли не от няколко комплекта гаечни ключове и един камион, с който ходихме по места и правихме ремонти“, разказва той. Следва построяване на хале от около 250 квадрата. „Направихме там 5-6 локомотива. После ни стана малко“, продължава разказа той. Така през 2008-2009 г. е построена настоящата база на компанията, а малкото хале става склад. Към момента в предприятието работят 80 души, а до него е изградена и жп линия. Досега в бизнеса са инвестирани около 5-6 млн. лв., като русенската фирма все още изплаща някои от кредитите си.

Междувременно бившият държавен завод в Русе, който се намира в другия край на града и на около 30 км от този на „Експрес сервиз“, изпада във все по-неблагоприятна ситуация. След препродажба през 2007 г. той става част от жп групата от дружества „Железопътна инфраструктура – холдингово дружество“ на Васил Божков. В момента активите на предприятието се разпродават от съдия изпълнител, заради просрочени задължения на собственика. Реално спира работа през миналата година. Публичната продажба на имоти и активи в Русе започна през есента, като освен цеховете и недвижимите имоти за продажба е обявено и оборудването. Тогава „Експрес сервиз“ прави последната си към днешна дата инвестиция, като закупува на изгодна цена част от оборудването му. Сега от предприятието на Божков за разпродаване е останал само амортизиран сграден фонд.

До софийските подземия

През последните няколко години оборотът на „Експрес сервиз“ се движи в порядъка на 3-3.2 млн. лв., а печалбата е около 500 хил. лв. „Приходите ни не са големи, но през последните 4-5 години, откакто направихме новата база, растем“, коментира Анастас Колев. В момента компанията завършва поръчка за софийското метро и е в процес на изпитания на машината. Компанията е спечелила поръчка за 780 хил. лв. за изработването на маневрен локомотив за сервизни дейности по втория метродиаметър. Идеята е той да не е електрически, за да може да се движи и да обслужва мотрисите, ако нещо се случи със захранването в метрото. Трябва и да отговаря на определени екологични стандарти за работа под земята. Това всъщност е вторият маневрен локомотив на фирмата за „Метрополитен“. Първият вече работи по първия метродиаметър.

Иначе новите маневрени локомотиви се произвеждат за износ, като компанията има рамков договор с германската „Хегеншайт“. В последствие тя прави реекспорт, като машините на русенската фирми достигат до Англия, Китай, Египет, Турция, разказва Цветелин Колев, син на собственика и маркетинг мениджър на компанията.

Компанията прави и ремонти на всякакви видове дизелови и електрически локомотиви, които са задължителни за превозвачите през определени периоди от време. „Не работим с БДЖ, а само с частни превозвачи“, коментира Цветелин Колев. Основните й клиенти в България са Българска железопътна компания и Булмаркет. „Грешката на бившия русенски завод беше, че работиха основно с БДЖ. Спасението за останалите заводи в България е, че са си намерили и частни клиенти и изпълняват поръчки за фирми извън страната“, коментира маркетинг мениджърът.

От средата на 2010 г. самата „Експрес сервиз“ получава и лиценз за жп превозвач. „Нямаме амбицията да станем сред основните, но ще се фокусираме върху маневрите“, обясняват от компанията, като те формират около 20% от бизнеса на фирмата. Това е специфична дейност, която се извършва в гари, пристанища, заводи, като за съответната услуга се заплаща. В заводите индустриалните предприятия сами правят това, според Анастас Колев, обаче все повече компании ще предпочитат да аутсорсват тази специфична дейност, като „Експрес сервиз“ от 7 години работи в циментовия завод на „Холсим“ в Бели извор. Основно предимство за тях е, че сами произвеждат необходимата им за целта техника. От началото на годината компанията прави и маневрите на терминала за насипни товари в Бургас, който беше взет на концесия от Параходство „Български морски флот“. Това е своеобразен пробив, тъй като към момента в пристанищата например маневрира основно БДЖ.

Едно от нещата, в които компанията е склонна да инвестира в бъдеще, е производството на нови локомотиви, но този път магистрални, като има разработка на междинна версия между маневрен и магистрален локомотив. Освен нуждата от инвестиция обаче, основното, което спира компанията да направи тази стъпка, е липсата на търсене на нови локомотиви в България. Цената на един нов магистрален локомотив е около 2.5-3 млн. евро, като в България се работи основно със стари, които постоянно се ремонтират. Макар постоянство и БДЖ трудно да се комбинират в едно изречение.

Можело и без БДЖ

Държавната компания използва собствените си депа за по-малките ремонти, през определен период обаче трябва да прави по-сериозни, което може да стане само в завод. От бранша обаче обясняват, че понякога БДЖ удължава периода между задължителните големи заводски поправки. Друг проблем е забавянето на плащанията.

„В момента ни висят пет локомотива в „БДЖ – Кончар“, заяви Йордан Недев, изпълнителен директор на БДЖ. В даден момент БДЖ е спряло да плаща за ремонта им и работата по тях спира. От българо-хърватската компания не пожелаха да разкажат детайли как върви бизнесът им, но коментираха, че са на екзистенциалния минимум. Сега оттам са в очаквана БДЖ да обяви поръчка за ремонт на два локомотива, в която ще участват. За разлика от „Експрес сервиз“, откъдето заявиха, че не са заинтересувани да печелят поръчки на БДЖ.

Други, които от няколко години също не разчитат на държавния превозвач, са заводите за ремонт и производство на вагони в Самуил и Бургас. По-точно от 2007 г., когато е и последната голяма поръчка на БДЖ за товарни вагони. Двете предприятия работят основно за германския пазар, като в Самуил например се произвеждат по 100 нови вагона на година и се прави ремонт на още 600-700. „За 2011 г. около 80% от поръчките са от Европа. На местния пазар се работи по поръчки на някои от частните жп компании или на „Топливо“, „Лукойл“ и др.“, коментира Пенчо Първанов, изпълнителен директор на вагоностроителен завод „Тракция“ в Самуил.

Всички вагоноремонтни заводи обаче са в очакване на новата голяма поръчка на БДЖ за ремонт на 250 товарни вагона за около 8 млн. лв. (виж карето). Ремонтите ще текат на фона на подготвяната приватизация на БДЖ „Товарни превози“. След продажбата на дружеството базата в Образцов чифлик може пък и да се сдобие с още един клиент.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: