Posted by: rq85 | август 30, 2016

Нови хоризонти пред жп сектора

http://www.capital.bg, 30.08.2016

Вагоноремонтният завод в Септември ВРЗ – 99/KOLOWAG разработи и вече произвежда жп вагони от ново поколение, с помощта на които в следващите години трябва да се промени съотношението на превозваните хладилни ремаркета и контейнери от автотранспорта към железниците в целия Европейски съюз.

За пръв път компанията е успяла да използва и електричество от мрежата на железниците за охлаждане при превоз на бързо развалящи се стоки вместо дизелово гориво, което значително намалява разходите за превоз. В разработката на иновативните вагони и платформи са вложени 3 млн. евро, а постъпленията от тях ще са значително повече.

Първият клиент, закупил вече една цяла композиция, е ПИМК, която е един от силните играчи при интермодалните превози – комбинация между шосе, влак или ферибот. ПИМК е и основният стимул за разработване на новия вагон. Отделно компанията вложи и 2 млн. евро в производство на вагони цистерни, които купуват големи клиенти като „Аурубис“.

Джоб-вагон от Септември

Патентованият електрифициран джоб-вагон ELWAG икономисва разходи от минимум 7200 литра гориво на един курс на влака от Източна към Централна и Западна Европа, или около 8200 евро седмично заедно с разходите за поддръжка на генераторите. Влаковите композиции с вагоните ELWAG са предвидени да превозват 36 хладилни ремаркета или контейнери.

„Икономическото ни послание към транспортните фирми е ясно: работата, която досега се е вършила с определен брой камиони, вече ще става с много по-малко. Този тип вагон е също и реалното решение на проблема с километричните опашки от камиони по границите. Според приоритетите на ЕС за „Хоризонт 2050″ до 2025 година 50% от всички товари, превозвани на разстояние до 300 км, трябва да преминат от пътя върху релсите, а тези над 300 км вече ще са поети изцяло от железопътния транспорт“, каза за „Капитал“ търговският директор на „Вагоноремонтен завод – 99“ АД Емил Йончев-син. Икономическият разчет от инвестицията в новия вагон е, че той възвръща капиталовложенията за около 4 години, докато при традиционните е за 7 години.

И първите клиенти

Първата поръчка от общо 36 електрифицирани джоб-вагона ELWAG е направена от най-големия български превозвач – пловдивската ПИМК. „Всъщност упоритото искане да създадем нов вид вагони дойде точно от ПИМК и това беше причина да се заемем с разработката“, каза Емил Йончев. На 7 август за ПИМК е доставена първата партида от 18 вагона (един влак). На 11 август са предадени и 2 прототипни вагона ELWAG, поръчани от най-голямата швейцарска компания в бранша – собственик на вагони, отдавани на лизинг.

„Всички в KOLOWAG искрено вярваме, че бъдещето на транспорта е в иновации като ELWAG, всички колеги от всички звена са супермотивирани, тъй като усещат, че пишат новата история в транспорта. Работим на две смени и в събота и неделя и всички обаче са доволни, когато виждат резултата, подготвили сме нашия вагон изключително за европейски пазар и в следващите години той ще бъде най-важният продукт в експортната ни листа“, коментира търговският директор на вагонния завод.

Сертифициран в Австрия

Инвестицията в машини и оборудване за производство на вагони ELWAG е около 3 милиона eвро с банков заем, от които 400 000 евро за разработката, прототип, тестове и сертифициране на иновативния български вагон. Тестовете на ELWAG са правени в чужбина, защото страната ни няма вече тестови институт. Самият сертифициращ орган за общоевропейския стандарт ТSI е в Австрия. Именно австрийците са менaжирали и анализирали информацията за вагона, подадена от различните тестови институти в Европа. Те издават и ТSI сертификата.

Компанията е приватизирана през 1999 г., като основен акционер е Емил Йончев, а останалите са над 200 дребни собственици. Най-големите инвестиции оттогава са направени през периода 2006 – 2008 г. Тогава отново чрез банков заем са вложени около 13 милиона евро в производството на колооси.

Със заема са закупени оборудване и машини за производство и най-вече за контрол на качеството. Благодарение на това българската фирма се нарежда сред първите 5 производителя на колооси в Европа, след като получава сертификати TSI за производство и доставка на 6 вида колооси, както и сертификат от DB Deutche Bahn, но също и от английските железници, както от всички железници на Балканите. „Доставяме колооси на най-големите собственици на вагони в Европа, 80% от тях отиват в Германия, доставяме колела за шведското метро, за Норвегия, за Италия, правим колооси и за високоскоростните влакове „Бомбардие“, за 250 км/час“, казва търговският директор на фирмата.

Ударът на кризата

Кризата от 2008-2009 г. се отразява върху инвестиционните усилия на „Вагоноремонтен завод – 99“ АД – рязко спадат поръчките за вагони и колооси. През 2010 г. част от европейските конкуренти на фирмата фалират, но тя изплува и от 2015 г. стартира нов цикъл от инвестиции. Освен споменатите 3 милиона евро за производството на иновативните вагони ELWAG компанията инвестира през 2016 г. и около 2 милиона евро в нова линия за производство на вагони-цистерни.

С нея вече са произведени 14 вагона за „Аурубис“, с които фирмата ще превозва сярна киселина. „Специфично е, че при тези вагони дебелината на металния балон на цистерната е 10 милиметра, затова поверихме заварките на робот и постигаме най-високо качество и по-висока производителност“, каза Емил Йончев.

Компанията продължава да се занимава и с ремонт на железопътни вагони, като съотношението на дейностите и приходите от ново производство към ремонт на вагони през 2016 г. е приблизително поравно. През последните 3 години тук са произвеждани по около 250 товарни вагона годишно за клиенти от Централна и Източна Европа, а ремонтираните вагони са били над 400 годишно.
Друг приоритет на завода е ремонт и модернизация на пътнически вагони, като единствено той в страната може да извършва капитален ремонт на вагони, пригодени за 160 км/ч, включващи изцяло нова съвременна електрическа система, нови прозорци, седалки, цели тоалетни модули, повишаващи комфорта при пътуване, както и качеството на услугата в съответствие със изграждащата се в страната, нова ифраструктура от високоскоростни линии.

Според търговския директор на предприятието обаче ремонтът е процес, който трудно се планира, а за голямо предприятие като „Вагоноремонтен завод – 99“ АД, в който работят 850 работници, е важно да има перспектива от минимум 18 месеца на работа. „При новото производство на вагони това може да стане, но ремонтът носи технически рискове, тъй като подаваните за ремонт вагони са в различно техническо състояние“, обяснява Йончев. Изход от ситуацията компанията вижда в производството на ELWAG.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: