Публикувано от: rq85 | юли 18, 2016

Big data в спорта

Знаете ли, че спортистите не са наблюдавани само от камерите по стадионите, но и от много странни устройства като акселерометри, сензори за пулс и дори локални GPS-подобни системи? Наистина, Big Data и модерните технологии в момента революционират спорта, а и нещо повече – мощно развиват Fantasy Sports индустрия.
Спортни клубове, медии и фенове по целия свят всички споделят жаждата за изпреварващи статистически данни и информация. Големите клубове ги използват, за да се подобри ефективността на собствените им играчи, подготвят своята тактика срещу други отбори или правят селекция (scouting) на потенциално интересни играчи. От друга страна, медиите обичат онлайн данните точно толкова, тъй като те дават добавена стойност на техните репортажи. В крайна сметка, статистическата информация преоформя значението за спортните fantasy мениджъри, които създават своите изкуствени отбори от индивидуални атлети в топ форма.
Нека да започнем с миналото световно първенство по футбол в Бразилия. Докато последният им успех на FIFA World Cup може да се дължи на много неща, германците, започнати с технологичното ноу-хау, имаха силен коз в ръцете си. Много футболни фенове, повдигаха вежди, когато стана ясно, че националният им отбор носеше системата за елитни отбори MiCoach на Adidas по време на тренировките, преди и по време на турнира. Услугата за физиологичен мониторинг събира и предава информация директно от органите на спортиста, включително сърдечна честота, изминато разстояние, скорост, ускорение и мощност, и след това показва тези показатели онлайн на IPAD. Цялата тази информация се предоставя на разположение на живо на IPAD за треньори и инструктори по страничната линия по време на обучението, както и пост-сесия за по-задълбочен анализ. Интересно е, че анализа на данните, може да помогне за идентифициране на най-добрите във функционално отношение играчи от тези, които не са готови и имат нужда от почивка.

Ефективно използване на GNSS и GPS системите

Разбира се, MiСoach не е единственото устройство от този вид на пазара. Основният играч е всъщност австралийската компания Catapult Sports, фокусирана върху глобалната навигационна спътникова система (GNSS) и получаваните данни, които стават все по-важни за спортните учени и треньори, които следят и измерват движението и степента на умора на спортистите.
Както вероятно сте предположили, устройствата за проследяване разчитат на GNSS сателити. Въпреки това, те също имат своя собствена локална система за позициониране, ClearSky, които могат да бъдат инсталирани около закритите места на стадиона, когато има пречки, като например затворен покрив, за изследване на отделните единици. ClearSky използва анкерни възли за проследяване на движенията на играчите, като устройствата с предаватели се носят в горната част на гърба, изглеждайки малко като спортен сутиен и могат да се носят над или под спортния екип/униформа.
Друг пионер на носимите устройства за проследяване е GPSport, придобити от Catapult Sports през юли, e известен със своите сложни устройства за функционално представяне и инаблюдение, които включват GPS проследяване на сърдечния пулс. Комбинираната група вече работи с повече от 450 отбора от цял свят, включително и Челси, Реал Мадрид и бразилския национален отбор. Всички тези устройства за проследяване попадат под категорията Електронна система за проследяване и измерване на представянето (ЕРТS). До средата на 2015 г., футболисти ги носят само по време на тренировките. Обаче, на 7 юли, международният управителен орган на футбола ФИФА издаде меморандум, позволявайки и по време на официалните мачове тези системи да се ползват – при условие, че не застрашават безопасността на играчите и събраната информация не е на разположение на треньорите по време на мачовете.
Трябва да отбележим, че на всяка асоциация, лига или турнир е дадено правото да си прецени дали да приеме или да отхвърли ЕРТS устройствата.
ФИФА вече е направила крачка напред по отношение контролирането на използването на тези инструменти за своите собствени турнири. След множество контузии, американския футболен ветеран Али Кригер избра да носи защитна шапка на Unequal Technologies, одобрена и използвана от FIFA през този месец на женски футболен турнир в Канада. Unequal Halo, която прилича на известната черепна защитна каска на Петер Чех, съчетава Kevlar, влакна с висока якост и композитен Accelleron за балистично подсилване, защитавайки срещу сътресения. Така че, когато силен удар удари 10-мм шапка, вместо да попадне сътресението директно в главата в точката на удара, тя разпръсква енергията в по корпуса на цялата шапка.

Ако се върнем към футболните данни, FIFA разчита на технология за визуално проследяване, наречена Matrics, за предоставяне на богат набор данни в реално време, попълвайки карта относно горещите точки, изминатото разстояние и успешни пасове. Компанията зад Matrics е италианската фирма, наречена Deltatre, която използва няколко технологии и ръчни входове от голям на брой персонал за осигуряване на статистика в реално време. Тази технология се разработва в продължение на години, но с годините става все по-разнообразна, подробна и точна.
Deltatre бе ангажирана от УЕФА за предоставяне на редица услуги за Шампионската лига. Те включват онлайн графични илюстрации, които са директно вградени в многостранни медийни комуникации, и събиране на данни за официалната система за резултати на УЕФА, произвеждани чрез използване на комбинация от системи за проследяване на конкретен играч и специални наблюдатели вградени в спортната екипировка. На интернет страницата на УЕФА може да се намери пълен списък на статистиките (comprehensive list of stats) за играчи, клубове, групи, мачове и голове.
Възходът на аналитичните системи в спорта
ФИФА също така си сътрудничи и с Infostrada, които доставят стрийминг услуги за гледане на живо на мачове, и изчислява ранглистата на ФИФА за женските национални отбори. Отделно от Deltratre и Infostrada, на пазара на спортни данни има и други големи играчи. Един от тях е ChyronHego, известен най-вече със своята технология за проследяване TRACAB, която използва модерна патентована технология за обработка на изображения, за да се определи позицията и скоростта на всички движещи се обекти в рамките на всеки футболен стадион. С 25 пъти в секунда, системата генерира на живо точна информация за всеки обект, включително играчи, съдии и дори топката. Данните дават възможност на треньорите да оценят ефективността на играчите и представа за важни показатели като бягане, скорост, издръжливост, успешни пасове, тактически формации и др. TRACAB е инсталиран в над 125 стадиона и се използва в повече от 2000 мача на година от Премиера лигата, Бундеслигата и испанската Ла лига.
ChyronHego има договор с Бундеслигата, докато първият спортен технологичен партньор на Висшата лига е EA Sports. Официален доставчик на данни за френската Лига 1 е Prozone (придобита от базирания в САЩ конкурент Stats LLC през май 2015), която има продукт, който работи по подобен начин nа TRACAB. Чрез използването на около 10 камери, програмата създава двуизмерна анимация на игралното поле и е в състояние да регистрират 3000 докосвания на топката по време на игра. Тя предлага в реално време анализи, както и такива след мач, като понастоящем повечето отбори от Висшата лига използват системата.

Много футболни лиги и клубове си сътрудничат също с Opta, водещ доставчик на футболни спортни данни. Анализът на Opta може да определи всяко едно действие на даден играч в определена зона на терена, независимо от това дали той играе с топката, или не. Тя също така може да измери разстоянието на играча, изтичано по време на игра. Има повече от 100 специфични статистически категории, например снимки, цели, асистенции, жълти и червени картони, спечелени и загубени двубои, а също и някои по-малко известни категории, като точни удари в наказателното поле, ефективно блокирани удари или точен брой хвърляния на вратаря.
Този тип анализи е полезен за клубовете, когато правят подбор и оформят решенията си за развитие на състава. Вероятно, най-известният привърженик на този подход сред топ мениджърите е Арсен Венгер. Мениджърът на Арсенал, веднъж заявява, че личното докосване до даден играч по време на тестовете остава решаващо, но компютърно генерираната статистиката със сигурност може да помогне на мениджърите да намерят играча, от който се нуждаят. Не е изненадващо, че още през 2012 г., английски клуб закупи базираната в САЩ компания StatDNA, която осигурява експертен анализ, даващ напътствия за всичко – от идентифициране на нови играчи до тактически анализ след мача.
Освен това статистиката се използва и от хазартни компании (William Hill използва контекстуалните факти на Оpta директно в рамките на своята платформа за залагания, докато SkyBet ги използва, за да добави детайл и цвят за своите редовни имейл маркетингови комуникации), а по-наскоро и Daily Fantasy Sports (DFS) операторите. Спортните данни се използват по два начина: първо, фирми ги използват, при образуването на скоринг системи, и на второ място, това е задължително за фентъзи играчите, които искат да научат много парчета от информацията, за да бъдат успешни фентъзи спортни мениджъри. Колкото повече информация имат, като се има предвид възможността за пълна дисекция, по-високи са шансовете за повишаване на конкурентоспособността.

Начало на фентъзи футбола

Фентъзи футболните оператори обикновено формират партньорства с фирми за спортни данни, като използват ограничен брой статистики, обикновено от пет до 20, за да подобрят играта. Въпреки това, има една компания, чиято система за точкуване конкурира и най-напредналите. Базираната в Малта компания Oulala Games Ltd е построила математическа матрица, която използва Opta данни за създаване на ефективна система за точкуване. Платформата на тази фирма използва изключително сложен алгоритъм, за да оценка на най-важните аспекти на резултатите на един спортист, които допринасят за цялостния резултат. Тяхната система включва общо 70 различни критерии в зависимост от позицията на играча (вратар, защитник, полузащитник и нападател), което води до общо 275 начини да се спечелят или загубят точки. Обобщеният брой на действията, направени от играчи, които са включени във виртуални екипи, дават общите победители от различни дневни лиги.
Независимо от факта, че не се изисква високо ниво на умения, за да станеш носител на лигата, някои професионални DFS играчи, особено в САЩ, са намерили лесни техники за победа, който им дава значително предимство пред техните конкуренти. Те използват усъвършенстван софтуер, известен като скриптове, което им помага да се реши кои играчи да вземат, и в много случаи, автоматично печелят състезания с многократно гарантиран награден фонд. В момента всички големи DFS оператори разрешават използването на тази практика.
Футболът, който винаги е бил игра номер едно, е очевидно задвижва от все повече и повече Big Data. Клубовете сега вероятно наемат по-малко скаути и повече компютърни анализатори; телевизия, радио и вестници използват все по-статистически базирани данни относно представянето на играчите, мениджъри и отбори, от всякога. Статистиката също се просмуква от реалния футбол и във фентъзи-гейминг сектора – статистиките, които обграждат играчи не са само използвани за измерване на реалното им изпълнение, но също така и да се оцени техния принос към виртуалните футболни отбори. За това е справедливо да се каже, че тази Big Data революция във футбола ще продължи и промени целия опит за гледане на най-популярния спорт в света.

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google+ photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google+. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d блогъра харесват това: