Posted by: rq85 | юни 20, 2014

Пловдив е новият икономически тигър на България?

http://www.stroitelstvo.info, 19.06.2014

Инж. Пламен Панчев, председател на съвета на директорите на „Сиенит Холдинг“ и съуправител на „Тракия икономическа зона“:
Очакваме инвестиции за над 750 млн. евро в „Тракия икономическа зона“ до 2024 г.

Инж. Панчев, с какво е уникален за България мегапроектът „Тракия икономическа зона“, обединяващ 6 индустриални зони в района на Пловдив?
– Първо, различни по икономическа специфика зони – има зони с агросектор, с високотехнологичен сектор, с насоченост тежка индустрия и т.н. Инвеститорът има реални възможности за избор.
Второ, еднаква политика към инвеститорите. Най-големият ни недостатък досега беше, че сме разпокъсани и нямаме единна инвестиционна политика. Интересът да привлечем повече инвеститори доведе до сформирането на „Тракия икономическа зона“. Не може да поканиш инвеститор на гола поляна – трябва да предоставиш пълната инфраструктура и ние го правим.
„Тракия икономическа зона“ предоставя за нови инвестиции 7 450 000 кв.м свободна площ (общата инвестиционна площ е 10 700 000 кв.м). Според предварителните прогнози в срок от 10 години тук се очакват инвестиции за над 750 000 000 евро, чрез които ще се открият нови 30 000 работни места.

Обединяването на публично-частните действия в привличането на инвеститори и нови работни места дава ли резултат? С днешна дата какъв е заявеният интерес към ТИЗ?
– Да припомня резултата досега: От старта през 1995 г. на първата индустриална зона – „Марица“, във всички зони са направени инвестиции за над 1 милиард евро и са привлечени над 100 инвеститора, от тях 80 чужди, открити са над 12 000 работни места.
В ТИЗ предприятия, търговски и логистични бази изградиха световни лидери като ABB, Liebherr, Socotab, Schneider Electric, Ferrero, Shell Gas, Linde, William Hughes, Kaufland, Zobele, Magna, Mecalit, „Техно Акташ“. Тук развива дейност една от най-значимите компании в България – КЦМ АД. Знаковите български марки – „Белла България“, „МАКСКОМ“, „Димитър Маджаров“, „Рефан“, „Атаро Клима“, „Анди“, „Агрия – България“ също имат обекти в зоната.
В индустриална зона „Раковски“ до с. Стряма фирма АВВ завърши наскоро втория си завод. Канадската компания Magna разширява своята база там. Известната българска компания „Био Фреш“ строи производствена и складова база за козметични продукти в землището на с. Царацово.
Очакваме белгийски инвеститор в областта на модата и текстила и българска фармацевтична компания. Водят се преговори със световен лидер в производството на автомобилни части. Минаха първите квалификации за избор на държава – предпочетоха България, през юли ще продължат и по конкретни преговори. Договаряме и завод за акумулатори.

Каква е инфраструктурната свързаност и изграденост на зоната?
– В част от територията на ТИЗ и в непосредствена близост има железопътен транспорт. Пловдивското летище е на разстояние от 2 до 20 км, пристанище Бургас е на 280 км, а на 140 км е столицата. Зоната е достатъчно добре енергийно осигурена, с изградена инфраструктура.

Основен проблем на големите предприятия в зони като „Марица“, Куклен и Раковски е затрудненото придвижване на работната ръка от по-малките населени места. На какъв етап е проектът ви за изграждане на жп ринг, свързващ в радиус от 50 км селищата около Пловдив и прилежащите индустриални зони?
– Добрата новина в тази посока е, че Интермодалният терминал в Пловдив се очаква да заработи през 2016 г. Той ще се изгради на гара Тодор Каблешков, която е част от жп възел Пловдив. Самата площадка ще бъде в землището на село Златитрап.
Именно инициативата за жп ринга обедини през 2013 г. кметовете на няколко общини, на чиято територия е разположена ТИЗ, за подобряване на бизнес средата.
Следващата стъпка бе направена на 20 март 2014 г. с подписването от 9 общини и 2 сдружения на Меморандум за сътрудничество при развитие на икономически проекти на територията на област Пловдив. Общините Асеновград, Калояново, Куклен, Марица, Пловдив, Първомай, Раковски, Родопи, Стамболийски, „Клъстер проектиране и строителство“ и „Клъстер информационни и комуникационни технологии Пловдив“ декларираха общата си воля за съвместна работа и активна подкрепа на инвестиционната инициатива за реализация на проекта „Тракия икономическа зона“ за развитието на региона.

По-улеснено ли е проектирането и изграждането на индустриални, логистични и търговски обекти в индустриални зони?
– Проектите в „Тракия икономическа зона“ се осъществяват в кратки срокове благодарение на завършеното устройствено планиране на територията, подкрепата на местните общински власти, Българската агенция за инвестиции и работата на екипа на зоната – специалисти с над 18-годишен опит в строителството на промишлени, логистични, инфраструктурни, енергийни, търговски обекти; юристи, посредници. В зоната се израждат обекти по желание на инвеститора, например предприятие от 10 000 кв.м производствена площ с 300 работни места е готово до 6 месеца.
„Тракия икономическа зона“ разполага и с готови производствени, логистични, търговски помещения.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: