Posted by: rq85 | май 7, 2014

Не е срамно да си беден, срамно е да си евтин…

„Ройтерс“: Бюрокрация и слабо образование спират бум в бизнеса с авточасти в България
http://www.dnevnik.bg, 07.05.2014
Производството на части за автомобили в България има потенциал за експлозивно развитие, но бюрокрация и слаба квалификация на персонала пречат това да се случи още сега, когато икономиката има нужда от устойчиви инвестиции, разказва „Ройтерс“.

Репортажът започва от Русе – „малката Виена“ и родно място на първата търговска камара в страната, привличащ инвеститори като Witte Automotive. Този германски производител на авточасти, включително за големи компании като „Форд“, е една от десетките чуждестранни компании от Япония до Република Южна Африка, продължава агенцията. Те стоят зад бум в производството в този сектор, който може да подобри положението на най-бедната страна в ЕС след спукването на имотния балон през 2009г.

„Индустрията се разраства, интересът – също. Големи играчи решиха през последните години да отворят предприятия тук“, казва Тил Трукенмюлер, председател на организацията „Аутомотив Клъстер България“. „Опитваме се да докараме и производител на автомобили. Със сигурност, ако успеем да убедим някого, нашият сектор буквално ще експлодира.“

Производството на IMI в предприятието им в Ботевград.
Фотограф: Stoyan Nenov

Но вероятно години делят България от подобен пробив заради структурните й проблеми, лошата инфраструктура и слабата квалификация. Това са и проблемите, оставили страната в периферията на бума на производство на автомобили през 90-те години в страни като Полша, Чехия и Словакия.

„Ройтерс“ смята, че това вече се променя благодарение на фирмите за автомобилни компоненти, привлечени от разположението на България, ниските данъци, евтината работна ръка и валутния борд.

Тази година Witte ще се премести в ново предприятие и планира за удвои служителите си до 260 души. Продажбите вероятно ще надхвърлят 25 млн. евро, докато през 2010г. бяха под 1 млн. евро.

Износът на този сектор се е удвоил до около 1 млрд. евро през последните 5 години и е достигнал 4.5% от общия експорт и 2.5% от БВП на страната.

Много фирми планират да разширят производството си или да отворят бизнес за пръв път. „Ройтерс“ изрежда сред тях френската Montupet, както и Johnson Controls, американската Sensata, канадската Magna International, японските Yazaki and Sumitomo Electric.

Предприятието на Witte Automotive в Русе.
Фотограф: Stoyan Nenov

Йенс Визе от консултантската AlixPartners обяснява, че все още разликите за производство в България все още са твърде малки спрямо Чехия например, за да се стигне до затваряне на предприятия в Централна Европа в полза на българския пазар.

Но евтината работна ръка – особено за манипулации, които не могат или е скъпо да бъдат заменени с машини – си остава сериозно предимство в бъдеще – в България разходите на труд за един час са 3.70 евро, докато в Полша са 7.20, в Унгария – 7.90, а в Словакия – 8.60 евро.

Други като филипинската IMI посочват наличието на специалисти и работници в електрониката и компютрите от времето на комунизма. Компанията има от 1997 г. предприятие в Ботевград, където две години преди това фалира местното държавно предприятие за електроника.

Но другите се оплакват от лоша инфраструктура и квалификация.

Почти всички са недоволни от липсата на стратегия на държавата за сектора – включително с данъчни облекчения или субсидии – за да догони България конкурентите.

Като университетски град Русе би трябвало да създава инженери, счетоводители и управители, но студентите са толкова зле обучени, че само малка част от тях си струва да бъдат наемани, казва Томас Жиндра, директор на предприятието на Witte в града.

Компанията чакала месеци наред да се задвижи процедурата за смяна на предназначението на земеделския терен, на който строи новия си завод. Шосетата са в лошо състояние, а Дунав се прекосява по тесен мост, на който камионите чакат понякога часове наред.

„Когато влизам в България по моста се питам „Да би да съм в Ирак? Или някъде в Азия? Това е толкова ужасно“, казва Жиндра.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: