Posted by: rq85 | ноември 7, 2013

Китайските електробуси подминаха Брезник

http://www.capital.bg, 07.11.2013

Първият секретар на китайското посолство, представители на местната власт, директори на агенции… Ако се съди по списъка на гостите, които присъстваха на официалното подписване на учредителния договор на „Авто груп моторс“ между китайската BYD и българската „Булминерал“ преди близо година в град Брезник край Перник, обявеният тогава проект за завод за сглобяване на електрически автобуси в града изглеждаше сигурен. Нещо повече – в началото на март българският партньор съобщи, че първата бройка вече е готова и изпратена за тестове в Холандия, където се намира европейското подразделение на компанията.

Необичайно дългото отлагане на регистрацията на смесеното дружество обаче породи съмнения дали няма промяна в плановете и, както се оказва, с основание. Единадесет месеца по-късно вече е ясно, че автобусите на BYD няма да носят надпис Made in Bulgaria. Това се разбра индиректно от изказване на висш служител на BYD наскоро. Информацията беше потвърдена пред „Капитал Daily“ и от „Булминерал“.

От планове към реалност

Двете дружества трябваше да създадат смесено предприятие с по 50% участие. Самият завод щеше да бъде разположен в съществуващата производствена база на „Булминерал“ в Брезник. Макар че никоя от страните не се ангажира с конкретни срокове, обявено беше, че заводът ще има месечен капацитет за производство на 40 до 60 автобуса. Спомената беше дори възможността в даден момент „Авто груп моторс“ да бъде качено за търговия на Българската фондова борса. Китайската компания планираше да изгради и технопарк, като инвестицията в двата проекта се оценяваше на 135 млн. евро.

Преди няколко месеца обаче стана ясно, че изграждането на завода край Брезник върви към провал. Още тогава източници от бизнес средите казаха, че „Булминерал“ е водила предварителни преговори с български компании за производство на оборудване за завода, но до подписване на договор така и не се е стигнало.

Шансовете в Брезник да започне производство на електробуси вече на практика са нулеви. На панаира Busworld в Белгия преди две седмици управляващият директор на BYD Europe Ишбранд Ху е обявил, че китайската компания планира да изгради завод за сглобяване на автобуси в Европа заради големия успех на тестовите програми в редица страни. Това обаче, което Ху не е споменал, е България като избрана локация. Според официалното съобщение на сайта на BYD все още не е взето решение къде да бъде разположен заводът, като се обмислят няколко страни, които са близо до пазарите на компанията и имат квалифицирана работна ръка. Още преди няколко седмици „Капитал Daily“ изпрати въпроси до европейския офис на BYD, но оттам не отговориха.

Проектът на BYD в Брезник няма да се реализира, потвърди управителят на „Булминерал“ Александър Усачов за „Капитал Daily“. По думите му българската фирма в момента работи по друг проект с френски и италиански компании, в който на по-късен етап би могла да се включи и BYD. Той обаче отказа подробности засега.

Интерес към китайските електробуси обаче не липсва – те вече изцяло са заменили автобусите на холандския остров Ширмоникох, поръчка за 35 бройки има и за летище „Шипхол“ в Амстердам. Тестове досега са били проведени в десетина града в няколко страни. „Необходими са ни около 100 продажби в Европа, за да се оправдае инвестицията, но този ден наистина наближава“, е посочил Ху.

Защо се стигна дотук

Според Усачов причината да се провали начинанието с BYD в Брезник е, че електрическите автобуси не са успели да получат сертификат за Европа, а само за Великобритания. По информация на BYD обаче още в началото на 2013 г. е издадено европейско типово одобрение WVTA, което позволява на компанията да продава превозните средства в цяла Европа, без да е необходимо разрешение от властите на отделните страни, което се потвърждава и от холандските поръчки. „По принцип китайците са много предпазливи и с тях се работи по-различно“, призна Усачов.

Факт е, че другата и по-мащабна част от плановете на BYD – изграждането на технологичен парк в България, обединяващ няколко различни производства, вече също беше замразена. Инвестицията общо в двата проекта трябваше да достигне 135 млн. евро. Несигурната политическа среда след оставката на правителството на Бойко Борисов през зимата е разколебала китайската компания. „Партньорите ни се притесняват какво ще стане и като че ли са склонни да изчакат“, коментира тогава Усачов.

Още китайски интереси

За интереса на BYD към България за първи път се разбра през 2011 г. по време на посещението на тогавашния икономически министър Трайчо Трайков на световното изложение в Шанхай, а реални стъпки бяха предприети в края на миналата година с обявеното учредяване на смесено дружество. BYD е сред най-големите производители на акумулаторни батерии в света и водещ производител на електрически превозни средства в Китай. Само в страната си компанията има заводи в 10 индустриални парка, а общо за нея работят над 150 хил. души. Акционер с 10% в дружеството е и MidAmerican Energy Holdings на Уорън Бъфет.

Междувременно интерес към евентуално производство на електробуси в България беше заявен от друга китайска компания. Това стана в средата на миналия месец, когато Chariot Motors предостави безвъзмездно на Столичната община екоавтобус за тестово ползване. Целта е да се види дали този тип превозни средства имат бъдеще в България. В случай че пилотният проект се окаже успешен, компанията може да създаде предприятие за сглобяване на електробуси. Засега единствената китайска инвестиция заедно с „Литекс моторс“ в сектора остава „Грейт уол“ край Ловеч.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: