Posted by: rq85 | септември 23, 2013

Как ще ги стигнем… румънците?

http://www.actualno.com, 23.09.2013

Бих казал, че няма вариант. Особено, след като компания като Ford избира да инвестира 895 млн. евро (до момента) в завода си в Крайова, където през тази година ще произведе 85 000 автомобила и 200 000 двигателя, дава работа на 4000 човека и работи с 42 доставчика, повечето от които са румънски компании! Как ще ги стигнем? Този риторичен въпрос на Тодор Колев кънти в главата ми, а моят красноречив отговор е: никак. За съжаление.

Пътуваме четири автомобила Ford към Крайова, Румъния. И четирите автомобила са оборудвани с носещия две поредни титли „Двигател на годината“ 1,0 EcoBoost. Причината е, че отиваме в едно от родните места на този високотехнологичен двигател. На същото това място се ражда и миниванът B-Max, който карам аз. Това, колкото и невероятно да звучи, се случва на 95 км от Дунав мост II. Това прекрасно съоръжение, на което толкова много се надяват моите съграждани да съживи този силно западнал в икономическо отношение град.

А първото стратегическо решение за построяване на такъв мост се взима преди… 104 години. Като дете си спомням носещите се градски легенди във Видин за това, че ще има мост и как сме щели да цъфнем. Надеждите някак се съживиха през 2003 г., когато бе назначен международният консултант по инженеринг и управление към МТ. Четири години по-късно, на 30.01.2007 г., испанската FCC е назначена за проектиране и строителство на основния мост. Назначенията и договорите продължават, за да имаме вече това чисто ново съоръжение с дължина малко под 1800 метра, свързващо Видин и Калафат. Бюджетът на проекта от българска срана е 225 145 000 евро, а от румънска – 48 млн. евро.

Изброяването на тези факти го правя умишлено, за да демонстрирам колко време е нужно в България да се реализира нещо наистина добро, което ще остане в десетилетията напред. Точно 10 години от подписването на първия договор, изпълнен основно с пари от ЕС.

В родното място на Ford B-Max тази година ще бъдат произведени 85 000 автомобила.

Минавам по съоръжението и прехвърлям тези данни, които вече знам от доста време. Но те ме интересуват, не защото правя предизборна агитация за Бойко Борисов, а защото отивам на място, на което за по-малко от 5 години е направена инвестиция от близо 900 000 000 евро от частна компания, която в момента дава работа на 4000 пряко заети в завода, както и на още много други, работещи за 42-та доставчика на Ford, по-голямата част от които са местни фирми. Да, тази част на Румъния е на 100-ина километра от най-западналия край на България и Европа. Околностите около Крайова не могат да се похвалят с процъфтяващ живот, но съм сигурен, че свързаните хиляди румънци с Ford се радват на спокойствие и просперитет, защото работят в един от най-модерните автомобилни заводи в Европа.

Неговият живот започва през 1976 г. И докато СССР ни е казвала, че трябва да правиме стомана и чугун за танкове и БТР-и, в Румъния също са ги правили, но с желание да опитат от деградиралия комунизъм. Тази дегустация започва под формата на джойнт венчър между румънското правителство и Citroen. През 1994 г. в този завод започва да се произвеждат модели на Daewoo, за да се стигне до 2008 г., когато на сцената излиза Ford. През 2010 г. компанията вече е 100% собственик на завода в Крайова. За тези 5 години, особено в последните три, заводът се превръща в един от най-модерните в Европа. Не бих се учудил, ако именно той е причината Ford да затвори този в Генк, Белгия. Но това е без значение. От значение за мен, в този конкретен случай, са само цифрите. Защото, когато цифрите говорят, дори и Мая Манолова би замълчала. И така:

Върху площ от 1 109 000 кв. м и 400 000 кв. м площ на сградите, Ford натиска педала с вложените към момента 895 млн. евро (792 млн. до края на 2012-а). Срещу тях в края на тази година компанията трябва да получи 85 000 автомобила Ford B-Max, както и 200 000 двигателя – 1,0 ЕcoBoost (произвеждан и в Кьолн) и 1,5 EcoBoost, който е най-новият двигател на компанията и който се произвежда единствено в Крайова. Него ще видим скоро в Mondeo, но в момента се изнася за Азия и Америка.

В Крайова се произвеждат 1,0- и 1,5-литровите EcoBoost двигатели на Ford, като в края на годината броят им ще достигне 200 000.

Тук ще си позволя едно отклонение, тъй като тази седмица в Кьолн бе произведен 2-милионният 1,0 EcoBoost двигател на FordТази година ще бъдат произведени 1,2 млн. такива мотора, което е с 60% повече спрямо предишната година. Той се внедрява в пет европейски модела на Ford, като броят им ще стане 11 догодина. Трицилиндровият двигател съставлява 43% от продажбите на B-MAX, 32% от тези на Focus, 26% от продажбите на Fiesta, 24% от C-MAX и Grand C-MAX. Значимостта на този двигател е такава, че той се превръща в гръбнак на двигателната гама на компанията, а за качествата му говорят двете поредни отличия „Международен двигател на годината“ за 2012 и 2013 г., като той има отличия и в категориите „Нов двигател“ и „Под 1 литър“.

С направените капиталовложения в края на 2014 г. очакванията са да бъдат произведени 240 000 двигателя, докато в края на 2013 г. от завода ще излязат 85 000 автомобила B-Max, след като през миналата година са били произведени само 30 000.

Роботите не могат да заменят хората, когато става въпрос за финна настройка в специално осветена зала.

Всички тези цифри започват да ми натежават, но в момента, в който започва разходката ни из завода, всичко придобива реално измерение. И наистина, цифровата хвалба си има своето реално покритие. Заводът наистина е един от най-модерните в Европа. Красноречиво потвърждение на това е фактът, че бояджийният процес използва технологията 3 WAY, каквато използва само MINI в завода си във Великобритания. Mercedes-Benz сега започва разгръщането на тази технология в своите производствени мощности, а тя поддържа възможно най-високи качествени стандарти, но намалява разхода и времето.

Разходите и времето се намаляват и от логистичната мрежа, която Ford Румъния е изградил. Компанията успява да убеди 8 от най-големите и основните си доставчици да наемат част от огромната територия на завода, за да започнат своето производство в рамките на завода. Така драстично се намаляват транспортните разходи. Но особено внимание заслужава фактът, че се влага много за развитието на мрежата от доставчици, като целта е тя да бъде основно от румънски фирми. В момента заводът използа 42 доставчика и по-голямата част от тях са местни фирми. Сами разбирате какво значение има това за местната икономика.

Робо-ансамбълът е впечатляващ. Цената на всеки от 358-те робота е 500 000 евро.

Не по-малко значение има и заетостта в самия завод, която достига 4000 служителя, работещи по европейски стандарти и със сигурност получаващи доста по-висока заплата от средната за страната. Въпросните служители изкарват по 290 автомобила дневно, като за това огромна „вина“ имат 358-те робота, които извършват основната част от работата в т. нар. Body Shop, където се правят ламарините на B-Max. Производител на роботите е германската компания Kuka, която е получила по 500 000 евро (мин.) на едно от своите изделия. За да не са затормозявате: това прави 179 млн. евро или 350,5 млн. лева. Абсолютно всичко тук се прави от роботи, а 340-те работника в тази част от производството са по-скоро обслужващ персонал. Те се намесват само в онази част, в която просто не се налага (или не е възможно) намесата на работ. И следят за качеството. На всеки кръгъл час се избира произволен детайл, който преминава през технически контрол. Инженери на Sony пък замерват два пъти дневно качеството и здравината на точковото заваряване. Но всичко това е крайно недостатъчно като описание, за да се опитам да пресъздам процеса на производство на един автомобил. Няма как, защото е невъзможно да опиша как един суров материал започва да придобива образ и подобие, да премине през всевъзможни процеси, да видиш роботите да работят в пълен синхрон и да се питаш как този производствен процес е толкова прецизно настроен, за да излезе от него готовият автомобил. Това става 29 часа, след като започва всичко. Аз се впечатлих силно, макар това да не е първата ми подобна разходка в автомобилен завод. Още по-силно съм впечатлен, че това става в държава, с която доскоро ни поставяха на равна нога, но от скоро далеч не сме на равна нога с Румъния.

ЦИФРИТЕ НАКРАТКО:

Обща площ: 1 109 000 кв. м

Застроена площ: 400 000 кв. м

Инвестиция: 895 млн. евро

Производство в края на 2013 г.: 85 000 автомобила, 200 000 двигателя

Роботи в завода: 358

Цена на 1 робот: 500 000 евро

Дневно производство на автомобили: 290

Този работник демонтира само предната врата. До него стои друг, който демонтира задната. След това процесът се повтаря в обратен ред: на поточната линия двама души монтират последователно задната и предната врати.

На фона на това, което изписах до момента, дойде гръмката новина, че френската компания за автомобилни части Montupet ще произвежда автомобилни части у нас и ще вложи 100 млн. евро. Публикацията в Novinar.bg цитира Мишел Бризон, изпълнителен директор на компанията. Ще се открият нови работни места, нови производствени мощности. Дано, стискам палци. И предполагам, че ще стане, защото никой в БГ не разбра за това, но това е хубаво, защото по-малко хора ще поискат да му попречат. А дано наистина заработи и толкова гръмко и широко рекламираното асемблиране на китайските Great Wall в работилницата (такава изглежда на фона на завода в Крайова) в с. Баховица… ама надали.

Автор: Пламен Георгиев


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: