Posted by: rq85 | август 31, 2013

ЦСКА е марка, в която е нужно феновете да инвестират без страх.

Професионален футболен клуб ЦСКА успя да смени своите собственици и това се усети от всички – медии, специалисти, спортни дейци, фенове, недоброжелатели… След близо 5 години прекъсване, бившият собственик на клуба, г-н А.Томов, отново е начело. За добро или зло е тази промяна, времето ще покаже.

Едно е сигурно. За новото начало трябват пари. Естествено в ситуацията, в която е един от грандовете на българския футбол, ликвидни финансови средства могат да се набират единствено от спонсори и/или множество акционери. Защото в годините назад се видя, че модела, при който един човек финансира и следователно управлява дадения клуб по собствено усмотрение (разбирай като лична фирма), не е много удачен. Даже е пагубен за отбор като ЦСКА, и действителността го показа. Лошото на такова управление е, че не се отчита от страна на собствениците, че футболът е бизнес, който има собствена логика на развитие и стопански закономерности. Не е едно и също да управляваш процесите и хората в едно предприятие за почистване, и тези в един социално значим футболен клуб. Защото фактора публика е много голям. Социалния отзвук от едно грешно взето управленско решение в личното ти предприятие няма как да бъде подобен на този във футболен гранд – институция.

Пари при пари отиват!

Често се сещам за тази сентенция на Буров, че парите при пари отиват – от малкото (пари) към многото, и никога от многото към малкото!

Относно спонсорите, без да разбирам от маркетинг и PR, толкова колкото би ми се искало, ще си позволя да отбележа, че марката ЦСКА е много лошо управлявана от хората стоящи начело на клуба. И предишните не правят изключение  (хубаво е, че поне има приемственост!!!). Следейки медийните изяви на новите властимащи и като цяло медийното представяне на процесите в клуба, оставам с убеждението, че бизнеса (по примера на държавата) трябва да спонсорира клуба, само защото е ЦСКА. Нещо като жест на корпоративна социална отговорност. От друга страна, непрекъснато се повтаря как клуба е в много лошо положение. Е, как очакват шефовете на клуба големи и солидни фирми и брандове да се рекламират чрез отбора, след като той няма стойност (перспективата е лоша). Трябва да се разбере, че силните отиват при силни. В другия случай – силните да отиват при слабите – е просто акт на благотворителност от страна на дадена фирма. Затова, единствено успявайки да покаже сила, било спортно-техническа или икономическа, клубът има шанс да привлече сериозни фирми, и не само местни. Такива, които да обезпечат издръжката на клуб, натоварен с такива обществени нагласи и очаквания. Другото са просто несериозни маркетингови напъни.

Относно идеята за масата от акционери и медийната й интерпретация, ще си позволя да споделя следното:

Идеята, и на практика, и на теория е прекрасна. Нещо, което не се е случвало и е авангардно за българската спортна и икономическа действителност. Футболен клуб да набира средства от широката публика. И тъй като е нещо ново, то е неясно и плаши много хора – свои и чужди. Излизайки, обаче, от медийните интерпретации можем да кажем, че за клуб като ЦСКА и в такова финансово положение, това е един шанс да продължи своето съществуване и то с достойнство.

В тази връзка, не ми харесва как откровено неграмотни публикации в медиите се опитват да наклонят везните в дадена полза. Повдигна се въпроса за номинала на емисиите от акции, които се пласират сред т.нар. инвестиционна общност. И как не може една акция да има по-голям номинал от 1 лев. В Търговския закон, обаче, никъде не пише, че номиналната стойност на акция на едно АД трябва да е 1 лев. Напротив, допуска се възможност за по-голяма стойност (чл.162 от ТЗ гласи: „Минималната номинална стойност на една акция е един лев. По-голяма номинална стойност на акцията трябва да бъде определена в цели левове.”). Затова и останалата част от емисиите от акции, до попълване на записания уставен капитал на дружеството, се пуснаха при номинал от 2 лева. Така са преценили екипа на Томов, така са го направили. А можеше и 5 лева да поискат за акция!? И съм сигурен, че пак щяха да се намерят хора да ги купуват. Даже, тук, е по-коректно да говорим вече за емисионна стойност на акциите, защото за целите на набиране на капитала се използва тази стойност. А според чл. 176 от ТЗ могат да се записват акции от страна на инвеститорите и на по-голяма стойност от номиналната. И разликата между двете цени се отнася във фонд „Резервен” на дружеството. Който фонд пък, по-късно се използва за покриване на загуби от минали финансови години.

И за Бога…, колеги…, тези емисии все още не са пуснати на регулиран пазар като Българска фондова борса. Технологичното време за нещо подобно е по-голямо. Тъй като има и OTC (over – the – counter) – извънборсов механизъм за търговия с ценни книжа, то собствениците на ЦСКА се възползват от него (без да се губи законовата възможност от страна на новите притежатели на акциите да защитят интересите и правата си, както е при регулирания пазар). В противен случай, едва ли проектът щеше да се реализира в тези срокове и параметри. Затова е много погрешно, от тук насетне, да се говори и пише, че ръководството на клуба щяло да пуска на борсата еди колко си емисии от капитала на дружеството. Такива писания в подобни медии не могат да ни накарат да им вярваме в бъдеще. Те просто ще ни манипулират, с всяка дума, с всеки изведен извод!

От тук съвсем естветвено следва и  внушението за „схемите на Томов”.

Пирамидата „ЦСКА”?

Никой не може да ме накара насила или съзнателно да инвестирам дневните си 10 лева за цигари, за покупката на 5 броя акции от капитала на ЦСКА. Любимия ЦСКА! Днес, избирайки да си купя акции на отбора, аз не съм примамен от 300%-на лихва, а просто искам да помогна в общото дело за спасение на клуба на сърцето си. Повярвайте, времето на пирамидите отмина, а и г-н Томов не е толкова прост. Финансовите пирамиди в чистия им вид от 1996-97г. не съществуват днес. По онова време, в резултат на глупостта и алчността (и липсата на информация или по-точно наличието на информационна асиметрия!) на познатите и родителите ни, бяха откраднати голяма част от спестяванията на хората. Много банки фалираха, а държавата банкрутира (разбира се, и поради силното въздействие и на други фактори). Е, сега „схемата на Томов” едва ли ще банкрутира държавата. Най-много онази част, от другия лагер…

Комисионера Томов?

Друг израз на внушението за „Схемата” е, че Томов ще спечели от цялото това нещо. Ако идеите му се реализират – Да… наистина, той ще спечели много – не само във финансово изражение! Сами се сещаме в какво друго.

Но във финансовия свят посредничеството е основен бизнес. Банките също са посредници – дават нашите пари на заем на други субекти, от което печелят под формата на субективно определени лихви и такси. И в нефинансовия свят е същото. Та, нали когато отидем да си купим домати от пазара, го правим на цена, в която даден тарикат с 8-ми клас е включил 100 %-та си надценка, а не по цена на производител. Защо в тези случаи медиите не са толкова дейни да ни „отварят” очите?

Тогава, защо една такава финансова транзакция, като проекта за спасение на ЦСКА, да не донесе пари на тези, които я реализират? Да, г-н Томов ще взема даден % (комисиона) от всяка продадена акция на ЦСКА. И това, той не го скри при една от встъпителните си пресконференции. В целия проект, именно г-н Томов и екипа му ще играят най-важна роля, и затова ще получат съответното възнаграждение.

В края, ако обичате отбора си и имате финансовата възможност за това, станете инвеститори в него. Нищо няма да загубите, а може да спечелите… престиж, морално удовлетворение за изпълнен дълг, по-голям стимул да участваш в управлението на клуба, здраве с две кутии по-малко изпушени цигари. Едва ли човек, инвестирал 5 или 10 лева в акции на клуба, ще го прави с цел печалба очаквайки някакъв процент възвръщаемост. Поне аз не бих. Но най-важното е, че няма риск за вложението. Някаква възвръщаемост могат да искат само хората, които наистина купят голям дял от акциите на клуба. В тези случаи обаче, това са достатъчно финансово грамотни хора, които обикновено преследват някаква цел. И не е задължително тази цел да е унищожението на клуба. Тях медиите не могат да ги манипулират. Поради всичко това си мисля, че колкото повече хора с възможности си купят част от капитала на ЦСКА, толкова повече обиновените хора трябва да имаме стимул да направим същото. При крайното си решение, обаче, нека претеглим за себе си фактите, да се информираме достатъчно добре, и погледнем извън неграмотните или манипулативни публикации на част от медиите.

В обобщение, с този материал искам да дам следните отговори:

Не, не ви „гърбят” с цената на акциите. Можеше и повече да ви поискат.

Не, не ще участвате в пирамида и няма да загубите парите си… за цигари.

Да, г-н Томов, като посредник по тази транзакция, ще спечели пари. Но това ще направи и всеки друг, който реализира подобна финансова операция.

 

 

 

 


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: