Posted by: rq85 | март 13, 2013

Гориво Made in BG

http://www.trud.bg, 13.03.2013

Гориво made in Bulgaria

След месеци упорита работа на път към пазара е първата българска зарядна колонка за електромобили. До края на март трябва да са минали нейните тестове в Стара Загора, а през април трябва да са произведени първите 50 колонки. До септември в около 100 бензиностанции на “Лукойл” наред с колонките за бензин А95 и А98 дизелово гориво и автогаз ще се изправят зелени с надпис “ИКЕМ”. Това съобщи пред “Труд” председателят на управителния съвет на Индустриален клъстер “Електромобили” (ИКЕМ) Илия Левков.

Разработката на първата българска зарядна колонка е дело на фирми и частни лица, членуващи в клъстера. Неин конструктор е Светлин Гарев, а дизайнер на корпуса е Георги Червендиев. Клъстерът вече е осигурил финансиране за производството на колонките, което ще се осъществява в “Пасат” АД в Царево – фирма, чието основно производство са яхти и скутери.

“Държахме уредът да има висока добавена стойност, която да се прави в България. Корпусът и част от електрониката са изцяло произведени у нас, като само някои от частите са дело на две европейски фирми”, каза Левков.

Корпусът с височината на човешки ръст е от стъклопласт. На предния панел има 7-инчов цветен дисплей, който според желанията на купувача може да се разшири до 15 инча. Екранът показва докъде е стигнало зареждането на електромобила и колко още остава. През останалото време той може да показва видеореклами.

Управлението на колонката става с предплатена смарт карта, подобна на онези, с които отваряме врати. Засега има предплатени карти само със стойност 50 лева. Според Левков в зависимост от това къде точно ще се монтират зарядните, цената на тока от тях ще е с до 20% по-скъп от редовната тарифа за промишлен ток.

Себестойността на колонката е 4000 лв., което е с около 1000 лв. по-малко от вносните аналози. Капацитетът на “Пасат” е около 50 колонки на месец. Засега има осигурено финансиране за около 100 уреда, а в клъстера очакват с нетърпение да се създаде националния фонд, в който ще се отчисляват парите от продажбата на парникови квоти. От него би трябвало впоследствие да се финансира производството на още стотици български зарядни. Амбициозната национална програма за въвеждане на електромобилите в България предвижда до няколко години на територията на страната да има към 7000 зарядни за коли.

Мнозина си представят, че зарядното е обикновен контакт в мрежата от 220-230 волта, но това не е съвсем така. Ако човек тръгне да зарежда електромобила от домашните си контакти, има опасност да повреди електрическата си инсталация. Най-вече защото тя не е разчетена да може да работи в максималното си напрежение в продължение на 4-5 часа, колкото отиват за зареждането на автомобил. И би прегряла. Зарядните колонки имат специална защита от пренапрежение, както и от токов удар.
Освен това българската зарядна колонка извън електрониката си има електрооборудване, което се събира в отделна кутия. Това позволява при повреда тази кутия да се отстранява дори от неквалифициран човек и да се заменя с нова.
Въпреки всички усилия за налагане на електромобилите в България броят им се увеличава изключително бавно. По последни данни, предадени на клъстера от КАТ, в страната са регистрирани 232 коли, задвижвани от електромотор.

През есента на 2012 г. столичната община отпусна безплатни ваучери за паркиране на електромобилите в “синята зона”, от които до момента са потърсени едва 20 бройки.
Затова в клъстера се надяват на подготвяно споразумение с “Интерлийз” на нов лизингов модел за покупка на електромобили. Той вероятно ще е готов до седмица-две. Според предварителните намерения в месечните вноски ще се включи и стойността на “горивото” под формата на отпускане на предплатена карта за зареждане именно от българските зарядни.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: