Posted by: rq85 | март 6, 2013

Ще си заминат ли китайците от BYD?

http://www.capital.bg, 06.03.2013

По-малко от три месеца след като обяви плановете си за производство на електрически автобуси в Брезник, китайката BYD (Build Your Dreams), в която акционер с 10% е една от компаниите на Уорън Бъфет, е готова с първата тестова бройка. Превозното средство вече е изпратено за проверки в Холандия, където се намира европейският офис на базираната в Шънджън компания. В процес на промяна е и европейският сертификат М3, в който Брезник ще бъде включен като място на производство, научи „Капитал Daily“ от българския партньор на BYD – варненската компания „Булминерал“.

Предстоящо

След като приключат тестовете, се очаква да започне и редовно производство. „Предстои да пристигнат пет шасита от Китай и да бъдат сглобени първите пет автобуса“, каза управителят на „Булминерал“ Александър Усачов. По думите му е поръчано също оборудване за втория цех на завода, но доставката ще бъде от Германия и няма да отнеме много време. В момента в предприятието работят около 20 души, но ще бъдат наети още хора с помощта на консултанти от китайската фирма. Кога заводът ще започне нормална работа обаче, все още не е ясно.

Регистрацията на смесеното предприятие между BYD и „Булминерал“ също не е приключила. През декември миналата година компаниите подписаха учредителен договор за създаване на „Авто груп моторс“. Документът предвижда те да държат равен дял в предприятието. Самата сграда, в която е организирано производството, е собственост на варненската фирма. Усачов обясни, че процедурата за регистрация е дълга и че част от документите е трябвало да бъдат одобрени от външните министерства на двете страни. Той обаче добави, че представители на китайската фирма ще дойдат в България този месец и вероятно регистрацията ще бъде приключена.

Планове под въпрос

Намеренията на китайския концерн за изграждане на технологичен парк в страната обаче може да бъдат отложени заради неясната политическа обстановка след оставката на правителството. „Партньорите ни се притесняват какво ще стане и като че ли са склонни да изчакат“, каза Усачов. Подобни опасения вече бяха изказани и от други компании, според които не е сигурно каква ще бъде политиката на следващото правителство и дали то ще запази финансовата стабилност. Така BYD вероятно ще се окаже поредната фирма, замразила плановете си за след изборите.

Иначе обявеният в края на миналата година проект е доста амбициозен. Според него в бъдещия технопарк ще се произвеждат три основни продукта – зарядни електростанции, акумулатори и LED осветление. Всички те ще се правят за европейския пазар, поради което компанията търси удобна локация, която е близо до Черно море или до границата с Гърция, откъдето доставките могат да минават през Бяло море. Общата инвестиция на смесеното дружество се очаква да е 135 млн. евро. В сумата влиза и заводът в Брезник, където вече са вложени около 30 млн. лв., но не се включва оборудването и ноу-хауто за производствата в технологичния парк.

Електрически приоритет

Разширяването на производството на електрически коли и автобуси все пак остава една от основните задачи на BYD. През тази година компанията планира да увеличи продажбите до 8000 превозни средства, включително 2000 автобуса, като по-голямата част от тях ще бъдат електрически таксита. За 2012 г. дружеството успя да пласира едва 1000 зелени коли и 700 автобуса, което осигури по-малко от 1% от общите му приходи от автомобилни продажби. Според BYD обаче по-масовото навлизане на електрическите превозни средства в обществения транспорт ще стимулира търсенето и затова фокусът на фирмата е насочен върху договорите за градски автобуси и таксита. Преди няколко седмици компанията направи и голяма доставка на електрически полицейски автомобили.

През януари от ръководството обявиха, че планират да продават не само коли, но и бизнес модели, като изграждат заводи в чужбина в партньорство с други компании или самостоятелно. В тези планове Брезник не е единствената дестинация. През тази година се очаква BYD да започне строителството на фабрика за електрически автобуси в Калифорния, но точното място все още не е уточнено.

Освен собствените си превозни средства китайската компания разработва и електрическа кола в партньорство с германската Daimler. Новият автомобил ще се казва Denza и ще бъде насочен към китайския пазар. В края на миналата седмица от BYD обявиха, че заедно с Daimler ще инвестират по 430 млн. юана (69 млн. долара) в увеличаване на капитала на смесеното им дружество Daimler New Energy Technology. Това ще позволи „агресивно“ разработване на зелени превозни средства и максимално бързото пускане на пазара на конкурентни продукти.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: