Posted by: rq85 | декември 14, 2012

Тъмното минало на китайските коли

http://www.investor.bg

Китайските автомобили произлизат буквално от нищото. Историята на повечето местни компании датира от не повече от 15 години, като преди това те са имали друг предмет на дейност. Ето с какво са се занимавали 5 от най-популярните китайски марки, които успяха да израснат от военно-промишления комплекс на страната и да станат известни в цял свят, пишеAutomedia.bg, цитирайки анализ на руското издание Motor.ru.

BYD – Кралят на акумулаторите

На автомобилния пазар марката BYD и днес е далеч от световното признание, но като производител на батерии и акумулатори отдавна е достигнала световните върхове. Основната продукция на компанията е производство на литиево-йонни батерии за мобилни телефони.

В началото на прехода в Китай мениджърите на BYD решават да се пренасочат към производство на автомобили, но получаването на лиценз от държавата не е толкава лесно. Тогава компанията постъпва по капиталистически – закупува, или по-точно поглъща малкия автомобилен производител Qinchuan Automobile Company и основава нов концерн.

Първият модел е миниатюрен хечбек Flyer, разработен от бившите собственици на компанията. Той представлява нелицензирано копие на Suzuki Alto, заради което китайците са обвинени в плагиатство. Това обаче не ги притеснява и те продължават. Моделът BYD F3 има много общо с Toyota Corolla. А през 2008 г. се появява наследникът на BYD Flyer – моделът BYD F0, който е копие на Toyota Aygo.

Нещата потръгват и концернът започва да произвежда по 500 000 автомобила годишно, а в последните години все по-сериозно се занимава с производството на хибриди и електромобили. Това довежда до създаването на съвместно предприятие с Daimler, което ще пуска на пазара електромобили.

Съвместно с това BYD продължава и бизнеса с батерии, като успя да привлече за акционер един от най-богатите хора на планетата – Уорън Бъфет, който плати 230 млн. долара, за да купи 10% от акциите на BYD Company.

Извън пределите на Китай марката обаче не се ползва с особена популярност, тъй като автомобилите се продават само в Бахрейн, Доминиканската република и в някои от страните от бившия СССР. В Русия компанията произвежда седана F3 в завода на ТагАЗ в Таганрог.

Geely – Босът на хладилниците

В наши дни компанията се прочу, след като закупи шведския производител Volvo. Преди това обаче тя имаше доста по-скромни амбиции. Историята започва, след като 23-годишният Ли Шуфу решава да стане бизнесмен. Той взима пари назаем от баща си през 1986 г. и започва производство на хладилници.

Само след няколко години Ли Шуфу се заема със сглобяване на мотори Honda, а през 1998 г. светът вижда неговия първи автомобил, който е под марката Geely (в превод от китайски това означава щастливец). Всъщност това не е самостоятелна разработка – Geely HQ е пълно копие на Daihatsu Charade от трето поколение.

В този момент Ли Шуфу решава, че е време да направи компанията си най-големият частен производител на автомобили в Китай. Затова инвестира в собствено конструкторско бюро и изкарва на пазара десетки нови модели. Които са копие на излезли преди това автомобили, но въпреки това с успех се налагат на много пазари в Третия свят – Чили, Коста Рика, Нигерия, Уругвай, Венецуела и други. Обемът на производство достига 500 000 машини годишно, като амбициите на Ли Шуфу са през 2015 г. той да достигне 2 млн. броя.

Освен в Китай колите на Geely се произвеждат още в Индонезия, Шри Ланка, Малайзия, Украйна и Русия. В някои от тези държави не става дума само за сглобяване, а за пълен цикъл. Колкото до хладилниците – те остават в миналото. Това обаче не пречи през 2010 г. компанията да има капитал, благодарение на който срещу 1,8 млрд. долара купи Volvo.

Lifan – Маратонки, футбол и мотоциклети

В родината си автомобилите с марка Lifan не са особено популярни, тъй като се произвеждат едва от 7 години и обемът на производство е доста по-малък от този на посочените преди това марки. Концернът Lifan Industri обаче има интереси в доста различни отрасли – от производството на спортни обувки и вино до финансирането на един от водещите футболни клубове в страната.

На първо място обаче Lifan e марка мотоциклети, която разполага с най-големия завод в света за производство на превозни средства с две колелета. Историята започва през 1992 г., когато предприемачът Ин Мингшан отваря малка работилница за ремонт на мотопеди, като в нея работят само 9 души. За 10 години фирмата успява да се разрасне и започва да изнася продукцията си – от малки мотопеди до мотоциклети „чопър” в цял свят, включително в САЩ, Европа и Япония.

Първият автомобил става моделът Lifan Breez, който поне на пръв поглед изглежда като напълно самостоятелна разработка. Ако обаче се запознаете с конструкцията му, разбирате че става дума за Citroen ZX, който се произвеждаше преди 20 години. В Lifan не успяват да се удържат от практиката за копиране в дизайна на западни модели и пускат на пазара модела Smily, който е не особено удачно копие на Mini.

Експанзията на автомобилите на компанията не е особено успешна като при мотоциклетите, но все пак Lifan успява да се наложи на някои пазари, като открива заводи за сглобяване на моделите си. Такива има в Египет, Виетнам и Русия. Особено силно се представя компанията на руския пазар, където втора година поред е най-продаваемата китайска марка.

Hafei – Авиаторите

Би трябвало това да е китайската компания с най-голям инженерен капитал, тъй като е основана от Авиостроителната корпорация на Китай, която повече от половин век произвежда самолети и хеликоптери. Това обаче не е точно така, тъй като продукцията на Hafei трудно успява да се пребори с конкуренцията.

Разположеният в Хабрин авиостроителен завод открива автомобилното си производство през 1994 г. с пускането на Daewoo Tico, за което има лиценз. Ръководителите на Hafei са първите, които разбират че копирането на познати модели не е пътят, по който трябва да върви една нова компания и си осигуряват (срещу сериозно заплащане) услугите на ателието Pinifarina. Негово творение е показаният през 2002 г. концепт Hafei Fantasy.

За съжаление, серийните автомобили, разработени от италианските дизайнери за пазара в Китай, не са успешни. През 2002 г. се появява малолитражката Hafei Brio (в Китай тя се продава като Lobo), а след нея идва и седанът Princip (в Китай – Saibao), които са напълно безлични. Злите езици твърдят, че дизайнерите от Pinifarina са извадили от архивите си стари проекти, които са били отхвърлени от европейски производители и са ги „пробутали” на китайците.

От гледна точка на техниката инженерите на Lifan не си дават много зор, за да впечатлят света. Princip е на базата на старото Mitsubishi Lancer, а следващите разработки са копия на другия японски и корейски модели. Всичко това оказва влияние на компанията, която през 2009 г. е продадена на фирмата Chang’an Automobile Group. Самата тя е част от военния холдинг China Weaponry Equipment Corp., но въпреки това моделите Lobo и Saibao продължават да се произвеждат.

ChangFeng – Секретното предприятие

Миналото на фирмата ChangFeng Motor е частично засекретено. Предприятието стартира производство още през 1950 г., когато е известно като Завод №7319. Единственото, което официално се знае за него, е че се е занимавало с оборудване за китайската армия. Затова и когато през 80-те години на миналия век започва производството на всъдеходи и пикапи основните поръчки са именно от военните.

Автомобилната история на фирмата стартира през 1988 г., когато тя получава лиценз за производството на всъдехода Beijing BJ2020, чието „лице” напомня на Jeep Wrangler, а „телосложението” му – на Land Rover Defender. Интересното е, че технически машината е взаимствана от УАЗ-469. Китайците получават право да произвеждат такива машини още през 60-те години на миналия век. И широко ги използват в своите въоръжени сили.

В средата на 90-те марката ChangFeng преминава към далеч по-съвременен модел – лицензирана версия на Mitsubishi Pajero, която получава името ChangFeng Leopard. Този всъдеход се предлага както във военен вариант – за армията, така и в цивилна версия. Има дори и бронирана модификация.

През годините сътрудничеството с японците се задълбочава, като Mitsubishi купува 14,59 % от китайската компания, след което се появяват интересни нови разработки. Една от тях е пуснатият в серия ChangFeng CS6, дизайнът на който отново е на италианското ателие Pininfarina.

Възходът на компанията продължава и Mitsubishi увеличава дела си до 50%, но през 2010 г. следва рязък спад на продажбите и японците веднага продават акциите си. През 2012 г. ChangFeng губи самостоятелност, като е закупен от Guangzhou Automobile Industry Group – шестият по големина автоконцерн в Китай.

Не всички китайски фирми имат подобна история. Great Wall Motors, която произвежда автомобили и в България, е основана през 1976 г. Предмет на нейната дейност винаги е било производството на моторни превозни средства. В началото се стартира с камиони, след това с пикапи, джипове и леки коли. В момента Great Wall Motors е най-големият производител на SUV возила в Китай.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: