Posted by: rq85 | декември 12, 2012

Автобуси Made in BG

http://www.capital.bg, от 12,12,2012

„Голяма нова сграда – няма как да я пропуснете.“ Описанието, с което двамата мъже на централната улица на Брезник ни упътват към новия завод за производство на електрически автобуси, дава почти пълна представа какво означава проект от такъв мащаб за града. Град, град, но улиците в пет вечерта са пусти, ако не броим двамината заговорили се съседи. Град, но да се чуди човек къде са всъщност всичките тези 3500 души население по официални данни. И ако ги има – къде ли работят: в замръзналия под снега център не се забелязват признаци на индустриално оживление. И почти сигурно можем да предположим, че основна тема за разговори на местните хора е къде отидоха „предприятията“.

Това обаче скоро може да се промени: не за всички, но за някаква част от хората в Брезник или околността. Така поне обещават от „Авто груп моторс“ – фирмата, която след два месеца планира да произведе първия електрически автобус с надпис „Made in Bulgaria“ именно тук. Следващата стъпка е още по-амбициозна: изграждане на цял технологичен парк. Макар и не в Брезник, но пак в България.

От Шънджън през Варна

Стойността на целия китайски проект е 135 млн. евро. Всъщност инвеститорът „Авто груп моторс“ е смесено дружество, в което по 50% държат базираният в Шънджън световен лидер в производството на батерии Build Your Dreams (BYD, където акционер с 10% е и Уорън Бъфет) и варненската „Булминерал“. Самият учредителен договор беше подписан във вторник вечерта, а регистрацията на дружеството все още предстои. Част от парите вече са вложени в новата сграда, която българският партньор е построил през последната една година. Това включва два цеха и административна сграда, доставено е и механичното оборудване за единия от цеховете. „Инвестицията в Брезник вече е за над 30 млн. лв.“, каза Александър Усачов от „Булминерал“, който е и член на надзорния съвет на новото дружество.

В близките дни ще бъде решено каква допълнителна техника трябва да се достави и ще бъде приет стратегическият план за проекта в Брезник. Затова и Усачов е предпазлив в оценките си за общата инвестиция. „Китайците са много педантични, още е рано да се каже“, твърди той. Все пак по думите му в общите 135 млн. евро се включва и изграждането на технопарка, но само що се отнася до неговото строителство. За стойността на оборудването и всичко останало Усачов цитира китайските си партньори: „Ноу-хауто няма цена“.

В очакване на автобиографии

В момента усилията са фокусирани върху завода в Брезник. От него през февруари трябва да излезе първият тестов електрически автобус, който да мине сертификация в България. Европейската сертификация вече е направена от подразделението BYD Europe на китайската компания, което се намира в Холандия. Масово производство може да започне едва след като приключи тази процедура. „Трудно можем да се ангажираме със срокове, защото одобрението зависи от администрацията, от агенциите за изпитване. Едва след това ще имаме ясен график“, каза Ишбранд Ху от BYD Europe и член на борда на „Авто груп моторс“. Той не пожела да коментира каква част от дейностите ще се извършват в България, докато не приключи обсъждането с партньорите, но посочи, че плановете са автобусите да се правят тук.

Предвижда се заводът да има капацитет за производство на 40 до 60 автобуса месечно. Работниците ще бъдат основно местни хора, като засега не е ясно колко ще са, а за инженерен състав ще се разчита на кадри от София, стана ясно от изказването на Усачов. Според кмета на Брезник Васил Узунов пускането на предприятието ще реши проблема с безработицата в общината. Ръководството на „Авто груп моторс“ обмисля още възможността, след като заводът заработи на 100%, акциите на дружеството да бъдат качени за търговия на Българската фондова борса.

Черно или Бяло море?

Вторият етап от проекта предвижда изграждане на технологичен парк с няколко различни производства. Той е много по-мащабен от първия и за него ще е необходима и по-голяма площ. От „Авто груп моторс“ признаха, че вече са избрали парцел, но отказаха да уточнят къде е той. Явно обаче фирмата е отхвърлила предложението на икономическия министър да влязат в бъдещия технопарк в Божурище. „За това, което ние искаме да правим, ни е необходима логистика. По-изгодно ни е да сме близо до море или до гръцката граница, откъдето отново да превозваме товарите си до най-близкия морски път“, каза Усачов.

В бъдещия парк компанията планира да произвежда три основни продукта, всичките за европейския пазар: зарядни електростанции, акумулатори и LED осветление. И в трите области китайският партньор има сериозен опит. Самият Усачов не скри пристрастието си към последната част от проекта. „LED е с 60% по-икономично, а освен това от градско осветление можеш да спечелиш повече, отколкото от коли“, каза той. По думите му „Булминерал“ е поръчала от осветлението на BYD за друга своя фабрика, която в момента строи в Аксаково.

Подобно на другите китайски компании в България BYD също е избрала страната ни заради достъпа, който тя дава до Европа. „Гледаме на България като на точка, от която да навлезем на европейския пазар“, подчерта Ишбранд Ху. Той обаче не пропусна да добави и че смятат инвестиционната среда тук за подходяща и са намерили много добър партньор.

На тръгване от Брезник двамата мъже на централната улица вече ги няма, улиците изглеждат още по-пусти, а в дебелия сняг по тротоарите почти няма оставени стъпки. Стара китайска поговорка гласяла, че колкото по-голям е снегът, толкова по-благодатна ще е годината. Същата мъдрост по български директно свързва снега с комата хляб догодина. За Брезник и хората там сегашният сняг може наистина да е добър знак.

http://www.investor.bg, 13.12.2012

Китайската автомобилостроителна компания Build Your Dreams (BYD) е подписала споразумение с варненското дружество „Булминерал“ и заедно ще започнат сглобяването на електрически автобуси и коли в Брезник от догодина.

В понеделник министърът на икономиката, енергетиката и туризма направи официално изявление, че китайски инвеститори са готови да вложат средства в три проекта,свързани с произоводството и сглобяването на електрически автомобили и коли у нас. Добрев заяви, че стартът на един от проектите ще бъде даден тези дни.

Вчера представители на двете компании са подписали договор за съвместна работа, с който решават да учредят съвместно дружество, „под шапката на което“ ще започне и производството. Съвместната компания ще се казва Auto Group Motors, или накратко AGM, а неин изпълнителен директор ще бъде сегашният ръководител на завода на „Булминерал“ в Брезник – Михаил Иванов.

Двете страни водят преговори за съвместен бизнес от половин година насам. Официалното откриване на завода, в който ще се извършва дейността, ще се състои през следващата година. Първоначално за производствената дейност ще бъдат използвани звената на „Булминерал“, а в последствие вероятно ще бъдат изградени нови мощности, които да отговорят на пълния обем от работа.

Investor.bg се свърза с Иванов, за да потърси повече информация около предстоящия старт на производството, неговите очаквания и прогнози.

Иванов заяви, че отварянето на изцяло нов завод, отделно от този, с който разполагат в момента в Брезник, зависи изцяло от бъдещите договорки между „Булминерал“ и BYD. Тепърва ще бъде решено например кои компоненти ще се правят у нас и кои ще се внасят от Китай.

„Все още водим преговори, но вероятно в близкия месец ще стане напълно ясно какви ще бъдат производствените ни нужди. Ако заводът ни в Брезник се окаже, че няма нужния производствен капацитет, ще открием ново звено най-скоро“, обясни Иванов.

Изпълнителният директор уточни, че първоначално в новосъздаденото дружество ще бъдат ангажирани минимум 150 човека, като през следващата година ще се разкрие потенциал за наемането на още много работна ръка. Служителите, които ще отговарят за сглобяването на електрическите автобуси и коли, ще бъдат изцяло българи, но първоначално у нас ще пристигнат представители на BYD, които ще извършат определени обучения на персонала.

„Щом производството е в България и работниците да бъдат българи – ние държим на това. За нас е важно да дадем работа на колкото се може повече наши специалисти, които да се развият в областта на автомобилостроенето“, коментира Иванов.

На този етап все още не е ясен размерът на инвестициите, с които двете компании ще участват в новосъздаденото дружество AGM. По думите на Иванов нашата и китайската компания ще имат равни дялове в AGM, съответно българската страна ще отговори със сума на направената инвестиция равна на тази, която ще бъде осигурена от BYD.

“Какъвто и да е размерът на направените вложения, със сигурност ще бъде оправдан. Очакваме българският пазар да бъде изключително заинтересован от производството ни, защото ние ще можем да предложим коли и автобуси с нисък енергиен разход, които ще спестят много пари на домакинствата у нас“, обясни той.

В началото продуктите на AGM ще целят изцяло пазара в България. Впоследствие ще бъдат предлагани и в страни, като Русия и Украйна, както и в Централна и Западна Европа.

„Ние няма да бързаме да изнасяме продукцията си, защото първо ще се опитаме да се наложим на българския пазар. BYD имат много голям опит в сферата на автомобилостроенето и те също са съгласни, че нашият пазар вече е „годен“ да посрещне „по-зелени“ и по-екологични автомобили, които да променят коренно потребителското поведение и нагласа“, заяви Иванов.

Във връзка с бъдещите планове за разрастване, той бе категоричен, че има голяма вероятност BYD и „ Булминерал“ да започнат съвместна работа по производството не само на електрически автобуси и коли, но и на останалото продуктово портофолио на китайската компания, а именно батерии и LED светлини, които са предназначени изцяло за употреба в градски условия и са енергоспестяващи.

Иванов уточни, че това е част от втория етап за съвместно партньорство между двете фирми, който най-вероятно ще бъде осъществен през следващата година. Все пак той отказа да коментира повече подробности за конкретна дата.

BYD се котира на Хонконгската фондова борса и акционер в нея е американският милиардер Уорън Бъфет. В родината си компанията има съвместно производство с Daimler. Двата автомобилостроителя имат обща марка – Denzа, която е съсредоточена в конструирането на електромобили. Първият й модел се изгражда на базата на стария Mercedes-Benz B-class и ще предлага около 300 км. автономен пробег.

BYD е вторият китайски автомобилостроител, навлязъл в България, след Great Wall Motor,който през февруари откри официално първия си завод за сглобяване на китайски коли в Европа, намиращ се в Баховица край Ловеч.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: