Posted by: rq85 | май 21, 2011

Moral(ен) hazard

В условията на свиващи се бюджетни приходи и експлодиращи разходи се търсят ефективни инструменти за постигане на балансиран бюджет и запазване размера на фискалните резерви. В първите месеци на 2010г. един от най-обсъжданите данъци и промени в режимите на облагане бе този върху хазартната дейност. Големи полемики и обвинения в лобизъм предизвика проекта на закона за изменение и допълнение на Закона за хазарта и особено предложението за промени на чл.222 и 223 в преходните и заключителни разпоредби от ЗКПО. С тях на практика се намаляваше данъкът върху игрите на числови и спортни залагания като държавното тото и частните игри „Еврофутбол“ и „Еврошанс“, собственост на бизнесмена Васил Божков и на гръцката компания „Интралот“. Данъкът върху тези игри бе повишен от началото на 2010 година, като се изравни с данъка върху останалия вид хазарт и стана 15% върху направените залози. Обаче, според последващо предложени промени за изменение и допълнение на закона за хазарта, данъкът става 25%, но с него се облага вече разликата между приетите залози и изплатените печалби, което реално редуцира току-що наложения данък почти наполовина. В крайна сметка този добронамерен акт за увеличаване на бюджетните приходи доведе до оставката на шефа на Комисията по хазарт – Димитър Терзиев. Освен това проектът вече не фигурира на сайта на финансовото министерство дори като проектно предложение. В статия от 29.01.2010г във вестник Сега, бившия заместник министър на финансите и общински съветник в столична община Георги Кадиев обосновава с прости сметки идеята, че най-печеливш от тази фискална промяна ще бъде Еврофутбол, а държавния бюджет ще бъде ощетен с 40 млн. лв. Как г-н Кадиев стига до тази цифра? Според стария данъчен режим на облагане (в сила преди 01.01.2010г) оборотите от хазартните игри се облагат с 10 % за Еврофутбол и спортния тотализатор и с 12% лотарията и бинго залите, без да се вземат предвид изплатените печалби и други текущи разходи на операторите на хазартни игри. Справка в МФ показва, че приходите за бюджета от този данък са в размер на 99,5 млн.лв за 2009г. При новите промени на закона и новата ставка от 15 % за всички видове хазартни дейности би се очаквало постъпленията да са в размер на 150 млн. при запазване на същите обороти от 2009г. (заб: по официални данни от НАП платеният данък за всички видове хазартни игри към 31.12.2010 г. е общо 123 346 306 лв., което е с 24,01 % повече от календарната 2009 година. За 2010 г. за залагане върху резултати от спортни състезания са внесени 47 787 435 лв.- с 10,08 % повече от 2009 г. (43 412 879 лв.).Платеният данък за хазартни съоръжения за календарната 2010 г. е 48 122 677 лв. или с 28,07 % повече от 2009 г., когато са внесени 37 575 968 лв.). Според г-н Кадиев, по негови наблюдения, през годините 40 % от данъчните приходи се генерират от Еврофутбол. Те са и най-важния играч на пазара, тъй като тотото и лотарията са държавни, а съответно и на бюджетна издръжка. Така че, което се плати, се връща като субсидия. Прави се допускането, че при тези цифри за 2009г. Еврофутбол ще плати на бюджета около 40 млн.лв при ставка от 10 %, т.е. букмейкъра има реализиран оборот от 400 млн.лв.При запазен оборот през 2010г. и новата данъчна ставка от 15 % данъчните задължения на фирмата ще се увеличат до 60 млн.лв. В официални писма до МФ от букмейкъра твърдят, че изплатените премии по залаганията са 80 % от залозите. Новите проектоданъчни текстове предполагат данъчна основа за облагане вече да не са всичките 400 млн.приходи, а прихoди минус изплатени печалби, т.е. 80 млн.лв или 20% от 400 млн.лв. Тези 80 млн.лв се облагат с 25 % данък печалба, или данъчните приходи са вече 20 млн.лв. Така г-н Кадиев стига до извода, че ако новите законови предложения се утвърдят, вместо 60 млн.лв Еврофутбол ще плати само 20 млн.лв.
Какви обаче могат да бъдат ефектите от новия данъчен режим за всички заинтересовани лица – държава (фиск), Еврофутбол (най-големия пазарен играч) и домакинствата (залагащите). Този материал е опит да се намери и измери потенциалния ефект и влияние върху поведението и бъдещи действия на всеки един от тези икономически субекти. За да се даде точна оценка на ситуацията е нужно да се разгледат и сравнят три ситуации на данъчно облагане – при данъчна ставка от 10 %, при данъчна ставка от 15 % и при данъчна ставка от 25 %, и данъчна база равна на сумата от всички постъпили залози минус изплатени печалби. Разбира се, този сравнителен анализ се разпростира само върху тото, лото и залаганията на резултати от спортни състезания и случайни събития (чл.223 ЗКПО). По силата на този член се облагат и доходите на Еврофутбол. В анализа се акцентира върху залаганията на резултати от спортни състезания /или основната сфера на дейност на Еврофутбол/ тъй като те наравно с игрите на националния тотализатор генерират най-голям обществен интерес.Конкретно акцентът пада на Еврофутбол. Най-големия пазарен играч и следователно с най-голямо влияние върху фиска и обществото.moral(ен) hazard


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: