Posted by: rq85 | декември 5, 2012

Financial times: Българската автомобилна индустрия се превръща в движеща сила

http://www.capital.bg, от 05,12,2012

Въпреки скромния си старт, българската автомобилна индустрия се превръща в пример за успешно развитие в момент, когато ръстът в други сфери като недвижимите имоти и туризма е на път да спре, пише Financial times. Статията за автомобилната индустрия е част от обзора за България на британския финансов всекидневник под заглавие „По криволичещия път към стабилността“ (виж карето).

Около 50 компании, вариращи от дъщерни фирми на международни автомобилни доставчици до дребни местни производители, дават работа на около 9 хил. души в цялата страна. Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от обшия износ. Клиентите на местната автоиндустрия включват  фирми като Mercedes-Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot и Renault.

„Налице са клъстери в Пловдив и София, но на сектора като цяло се обръща малко внимание, защото е изцяло експортно ориентиран“, коментира пред изданието Павел Езекиев, управляващ партньор на инвестиционния фонд NEVEQ Capital Partners.

Защо идват компаниите

Автомобилните доставчици са привлечени към страната от най-ниските разходи за труд в рамките на ЕС, 10-процентния плосък данък и стабилния курс на лева, който в фиксиран към еврото, отбелязва FT. Освен това фирмите могат да намерят изобилие от млади инженери, които да наемат. Отделно от това има все повече опитни експерти, които се завръщат в страната заради намаляващите работни места за тях в САЩ и Северна Европа.

Първите чужди компании, които са проправили пътя, са били германски – като Festo, които са започнали производство на системи за автоматизация в България преди почти 20 години. Други примери са производителят на хидравлични помпи Ixetic и Witte Automotive, произвеждаща системи за заключване, като и двете фирми продават на повечето европейски автомобилостроители. От своя страна BHTC (Behr-Hella Thermocontrol) планира да отвори нова фабрика с 600 служители в близост до Пловдив, където ще се произвеждат автомобилни климатични системи.

Развойният и изследователски център на Johnson Controls в София е един от най-големите в рамките на щатската група, като дава работа на над 600 специалисти, разработващи електронни системи за автбомобили. Директорът на центъра Роман Василев очаква стабилен поток на свързани с автоиндустрията инвестиции, след като Great Wall Motors – най-големият частен китайски производител на автомобили, избра България за тестов пазар за ЕС.

„Това е добро място за производство не само на леки коли, но и на специализирани превозни средства, които са трудоемки – автобуси, камиони и пожарни коли. Има добре квалифицирана работна сила и заплатите са конкурентни“, коментира Василев.

„Литекс моторс“ – съвместното предприятие между китайската форма и българската холдингова група „Литекс комерс“, започна производство на модели на Great Wall в завода си до Ловеч. Там вече се сглобява бюджетният хечбек Voleex C10, а от следващата година се планира производството да включи пикапа Steed 5 и един от най-популярните китайски SUV – Hover 5.

Други компании извън ЕС също за избрали България за страна, от която да навлязат в пазарите на Централна и Западна Европа. Южноафриканската ALC произвежда във фабриката си до София кожени седалки и интериор за BMW, Mercedes и Nissan. Две турски фирми – Ayfa Otomotiv и Mars Otomotiv, ще произвеждат в страната фарове и други аксесоари за осветление. Индийската компания Escorts от своя страна обмисля изграждането на фабрика за автомобилни компоненти и сглобяване на трактори.

Промяната

Преди идването на Great Wall България не успяваше да привлече производители на автомобили, търсещи съкращаване на разходите чрез преместване в Източна Европа. Инвестициите на Renault в Румъния и на Fiat в Сърбия подчертаха усещането за изолация на страната от основното производство на автомобили, отбелязва Любомир Станиславов, вицепрезидент на българския автомобилен клъстер. „Това беше особено обидно предвид факта, че Renault първоначално произвеждаха в България, а след това преместиха производството си в съседна Румъния“, добавя той.

Все пак френската Montupet има фабрика в Русе, където произвежда части за двигатели, които се изнасят за заводите на Renault-Dacia в Румъния, отбелязва FT. Според Микаел Бризон, управляващ директор на „Монтюпе България“, за решението на френската компания да инвестира у нас са спомогнали предоставените от община Русе улеснения и валутната стабилност, която контрастира с условията в Румъния. „За първата година и половина обучихме около 100 уши, а сега служителите ни са вече 800. В тази фабрика започваме и първото си производство на части за Ford“, отбелязва Бризон.

В България е създаден и клъстер за насърчаване на производството и използването на електрически превозни средства. Първата стъпка на членовете му беше да се образува съвместно дружество, което да  разработи зарядна станция за хибридни и електрически автомобили, използваща предплатени карти. Ръководителят на проекта Ивайло Томчев отбелязва, че България има достатъчно ноу-хау за производство на електрически превозни средства: „Ние бяхме един от най-големите световни производители на електрически мотокари, така че имаме професионалнате компетентност, за да навлезем в този пазар“.

About these ads

Вашият коментар

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: